Vil du være rolig når barnet har et frustrasjonsutbrudd? Da må du bruke disse konkrete verktøyene!

Jeg har i det siste snakket om å at det å være rolig i barnets frustrasjonsutbrudd, er det viktigste du gjør. 

Jeg fikk noen kommentarer på facebook på det. En mamma skrev: 

Det gir absolutt mening at det viktigste er at jeg er rolig og trygg for å få sønnen min rolig. Men jobben med å komme dit å være trygg selv er på mange måter den største utfordringen”.

Hvor mange ganger har vi ikke hørt andre si til oss: “Det viktigste er at du er rolig!” og “Du må bare være rolig selv!

Ja det vet jeg jo for s…., men hvordan får jeg det til?!!” 

I denne artikkelen tar jeg opp 3 tips som vil hjelpe deg for å holde deg rolig.  

3 verktøy for å være rolig i barnets frustrasjonsutbrudd

1. Daglig rutine for å gjøre det lettere å handle rolig når det...

LES MER....

7 tips til hvordan du møter barn i meltdowns

emosjoner og impulser Mar 22, 2020

Sist uke skrev jeg om hva meltdowns, eller mental kollaps, er. Der skrev jeg om hvordan sortering av sanseinntrykk og stress er viktige årsaker til mental kollaps. Når et barn kommer i en slik tilstand er det et signal om at du som voksen må være rolig, og på denne måten hjelpe barnet til å roe seg. 

Forståelse er faktisk første bud for å kunne møte barna på en god måte når vi står midt i det. 

Du vet at utbruddet ikke er noe barnet kan noe for, det er en kollaps på grunn av for mange inntrykk og forventninger som fører til stress som barnet ikke klarer å håndtere. Men hva konkret gjør du når du ser at stormen er på vei eller når du står midt i det? 

Pass på at alle er fysisk trygge

Husk at det ofte føles som om du er i en nødsituasjon, men som oftest er det ikke det. 

Når det er sagt er...

LES MER....

Har du barn med ADHD eller autisme? Da må du vite hva meltdowns faktisk er!

Foreldresammenkomstene i barnehagen og familieselskaper er de verste. Den lille jenta endrer plutselig karakter fra et søtt sjarmtroll til en illsint tiger. 

Jeg sitter igjen med et spørsmålstegn. 

Hva skjer egentlig nå? 

Etterhvert så lærer jeg meg tegnene. Jeg vet hva som trigger. Som for eksempel da alle får like dessertskåler i familieselskapet bortsett fra henne. Da et av barnehagebarna snakker med “min mamma”, eller på barnehagens påskefrokost. 

Da er ikke lenger den lille lyslugga jenta mi så liten og søt lenger. Hun blir rødflekkete i ansiktet, skriker og roper. I verste fall kan hun slå og sparke. Jeg får ikke kontakt. Uansett hva jeg prøver å si, så responderer hun ikke. 

Jeg bærer den illskrikende jenta ut i gangen. På krakken, blant våte dresser, sure cherrox og sovevogner sitter jeg med 5-åringen i...

LES MER....

Hva er et raserianfall og hvordan møter du barnet på best mulig måte?

emosjoner og impulser Feb 24, 2020

Det er sjelden noe som er så utfordrende for foreldre til barn med ADHD som sinne og raserianfall. De er vanskelige å forstå, vanskelige å unngå, og kanskje vanskeligst: å møte barna på en god måte. 

Når barna fortsetter å ha raserianfall etter det er forventet at de skal kunne håndtere følelsene sine bedre (førskolealder), så blir det et enda større problem, både for barn og voksne. 

Barn med ADHD/TS/AS fortsetter gjerne å få raserianfall. Dette er fordi de ikke utvikler følelsesmessig regulering som en del av den normale utviklingen. På samme måte som at de har vansker med å håndtere egne tanker og handlinger.  

Raserianfall og mental kollaps - forskjellige ting

Har du imidlertid tenkt på at barn med ADHD, AS eller TS ikke bare får raserianfall, men også meltdowns?

...

LES MER....

Slik slipper du å bli møtt med sinneutbrudd når du gir en beskjed

Du synes at du gir gode beskjeder til barnet ditt.  

Akkurat som du har blitt anbefalt å gjøre. Likevel ender den enkleste beskjed i et sinneutbrudd. Kan der være så vanskelig å bare få tatt på seg de klærne?  

For barn med ADHD, TS (tourettes) og AS (autismespekter) så er ikke det vi tenker på som en enkel beskjed, enkelt for barnet. Det vil si at selv om du følger “boka”, gir korte beskjeder, en beskjed av gangen osv, så er ofte ikke det nok. 

Vi glemmer gjerne, eller har ikke kunnskap,, om de nevrologiske utfordringene som barna våre har. Det barn med ADHD, TS og AS har til felles, er utfordringer med å styre og regulere alle tanker, handlinger og følelser. 

Dette fører til mange utfordringer i dagliglivet. Barna blir lett distrahert, plutselig er det noe annet som opptar oppmerksomheten deres, de har vansker med å klare å...

LES MER....

Hemmeligheten for å slippe de evige kampene

"Det er stygt å si det, men sønnen min har en helt ufordragelig atferd og uansett hva jeg gjør så fungerer det ikke. Det er en daglig kamp å få han til å gjøre de enkleste ting".   

Er det kjent? 

Dette er ordene jeg skamfullt sa til meg selv for noen år siden. Dette er ordene jeg ofte hører fra fortvilte foreldre. Foreldre som ber meg vær så snill å gi de noen strategier slik at barnet deres rett og slett kan oppføre seg “normalt”. 

  • Hva gjør jeg for å forhindre sinne?
  • Hva gjør vi når han blir sint?
  • Hvordan få henne til å gjøre leksene?
  • Hun har lakenskrekk og sover dårlig, hva gjør jeg? 
  • Hvordan skal jeg få han til å forstå....?  
  • Hun gjør ikke de enkleste ting som å....

Ta en titt på spørsmålene over igjen. 

Det er...

LES MER....

Hvorfor hører ikke barnet ditt på beskjedene du gir?

Når barn ikke gjør som vi ber om, så er det nærliggende å tenke at de ikke vil gjøre det vi ber om.

Noen barn, og særlig barn med ADHD, har vansker med å gjøre det de blir bedt om. 

Om et barn ikke følger beskjeder en gang i mellom, så tenker du kanskje ikke så mye på det. Barn gjør jo ikke alltid det de får beskjed om. 

Men skjer det ofte, så er det naturlig å lure på hva som er årsaken.

Det er jo selvfølgelig ikke slik at dette nødvendigvis betyr at barnet strever med å følge beskjeder. Noen ganger så er det fordi barnet ikke føler for det eller velger å ikke høre. Dette kan være lært atferd, jeg vet at hvis jeg ikke rydder opp, så gjør mamma det for meg. 

For noen barn så er det imidlertid ikke et valg. De har vansker med å gjøre det de blir bedt om....

LES MER....

5 tips når utfordringene tar overhånd

 
 
Jeg leste et innlegg på en foreldregruppe for foreldre til barn med ADHD på Facebook. Innlegget, og fortvilelsen til mammaen, traff meg midt i hjertet. 
 
"Slitenhet tar over enkelte kvelder" skriver hun. "Og da triller bare tårene". Jeg spurte mammaen hva hun hadde behov for. Jeg ba henne lytte innover. 5 minutter eller bare ett, kan gjøre underverker for en sliten mamma.  
 
Det eneste mammaen sa hun hadde behov for var bare en dag der alt gikk som smurt. En dag der alle beskjeder ble hørt og gjort. 
 
Jeg er sikker på at mange kan kjenne seg igjen i det. Utfordringen er bare at en dag der alt går som smurt, er ikke noe vi har kontroll over. Ingen kan love det. Ikke barna heller, uansett så mye de vil. Når vi er så langt nede, er det også så vanskelig å se hva vi har behov for. Vi klarer rett og slett ikke å lytte til behovene våre. 
...
LES MER....

10 alternativer til konsekvenser

Vi tenker gjerne at barna må erfare konsekvensen av de dårlige valgene de gjør. Det vil lære dem en lekse.
 
Det gir mening, ikke sant? 
 
Nei, det gjør ikke det. 
 
Naturlige konsekvenser vil gi viktig læring. Vi må alle lære at hvis vi glemmer å ta med lunsjen vår så blir vi sultne. 

Konsekvenser betyr i praksis ofte straff

Når voksne bruker konsekvenser, så er det imidlertid sjelden de naturlige resultatene av barnets handlinger (jeg glemte lunsjen min i dag, så jeg var sulten). Det er faktisk her de fleste kommer kjørende med lunsjen eller gymtøyet….. 
 
Og hva lærer barnet da? Jo, jeg trenger ikke huske gymbagen, for mamma kommer kjørende med den likevel. Mamma eller pappa ordner opp.
 
I stedet så er konsekvenser gjerne truslene barna hører fra en irritert forelder: «Hvis du fortsetter...
LES MER....

Hva om konsekvenser for ADHD er kontraproduktivt?

Hvis du ikke, hvis du ikke, hvis du ikke…
  • Hvis du ikke rydder rommet ditt, så får du ikke spille PC-spillet etterpå
  • Hvis du ikke rekker skolen, får du ikke ha overnatting….
Er det kjent? 
 
Jeg har skrevet en del om bruk av konsekvenser i det siste, og jeg vil nå rette det mer spesifikt for barn og unge med ADHD. 
 
For det første er det nedbrytende for ungene og høre "hvis du ikke…."  igjen og igjen. Og det er ikke hyggelig for oss voksne å repetere oss selv hele tiden. 

Negative konsekvenser gir en reaksjon

Faktum er at negative konsekvenser, trusler og høye stemmer gir en reaksjon. De har en tendens til å få barna til å gjøre det vi ønsker - på kort sikt. 
 
Men endrer de atferden på lang sikt? Antakelig ikke. 
Gjør det alle stresset og engstelige. Uten tvil. 
 
LES MER....
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.