3 tips for å lære barnet å ta ansvar for egne handlinger

Hvordan skal du få barna til å lære å ta ansvar for egne handlinger? Hvordan får vi de til å forstå at nei, det er faktisk ikke greit å slå søsteren eller banne opp i ansiktet til mamma eller en annen voksen (selvom du har dårlig impulskontroll). Gjerne krever vi en unnskyldning, i den tro at det er nødvendig å lære barnet høflighet. Motvillig følger et halvhjertet "unnskyld". Barnet gjør som du vil, han "sjekket det av lista", får slutt på maset ditt også glemmer han hele greia.


Barn lærer lite av halvhjertede unnskyldninger


Hvor mange ganger sier ikke barna våre "unnskyld" også vet vi så inderlig godt at de ikke mener det? Du hører det på stemmen og ser det på hele kroppen. Lærer de egentlig noe av det? Neppe. Hvis noe læres, så er det mest sannsynlig at det den mest effektive metoden for å  å slutt på foreldres mas.

Hvordan får vi de til å si unnskyld, uten at det er et "åh, unnskyld da!". Gjerne fulgt med en "Fornøyd nå?!". 


Hvordan lære barna å ta ansvar for egne handlinger


I stedet for den unnskyldningen som egentlig har lite verdi, må vi lære barna å ta ansvar for egne handlinger og gi et helhjertet unnskyld. Her får du 7 gode strategier (dette er ikke en "ADHD-oppskrift", det er like aktuelt for alle barn).

1. Vær nyskjerrig. Hva skyldes denne atferden. Gjør han det for å være vanskelig eller er det nevrologisk?
2. Sett realistiske forventninger til barnet ditt
3. Vent til alle er rolige før dere begynner å snakke om det.
4. Ikke konsekvens/straff eller gjør barnet flau for det han har gjort galt. Det tar fokus bort fra læringen og viktigheten av å gjøre det godt igjen med den andre personen. Husk at det er bra å feile, det er det vi lærer av. 
5. Hjelp barnet å sette ord på det han føler. For eksempel: "hva/hvordan følte du det før du slo Maria?" Med dette lærer han til å ta ansvar for følelsene sine. Hvis barnet har vanskeligheter med å identifisere følelsen (det kan være både fordi barnet er for ungt eller på grunn av en nevrologisk vanske), så kan du hjelpe han med på sette en merkelapp ved å si "det så ut som om du var skikkelig sint.". Dette forsterket at følelser er helt greit, selvom handlingen som fulgte ikke var greit. 
6. Knytt barnets følelser til atferden og effekten det hadde på den andre personen: "Når du følte deg sint og slo Maria, hvordan tror du at det fikk henne til å føle? Igjen, hvis ikke barnet ditt klarer å sette ord på dette, så hjelp han. 
7. Til slutt er fokuset på å gjøre det godt igjen med den andre parten: "Hva tror du at du kan gjøre for at du og Maria skal bli venner igjen?" Hvis den er helhjertet så kan det være en unnskyldning. Ofte så lærer imidlertid barn mer av å gjøre noe som gjør at den andre personen føler sg bedre, kanskje skrive et brev, tegne en tegning osv. 


Som alt annet, så er ikke dette en quick fix. Det er en tillært atferd, og barnet ditt har kanskje vansker med å ta den andres perspektiv, impulskntroll og følelsesregulering. Gjør det til en vane å møte barnet på denne måten og gradvis vil du oppleve at det skjer en endring. 


Dette lærer du barnet ditt


Hjelper du barnet igjennom denne prosessen så lærer du han eller henne at:

  • Feil er flotte muligheter for å lære
  • Impulskontroll
  • Følelser er helt ok, selvom ikke alle handlinger er det 
  • Ta ansvar for egne handlinger og gjøre det godt igjen med den andre personen er en viktig del av å være en god venn eller være del av en familie. 

Du lærer barnet ditt empati og lærer han å ta ansvar for handlingene sine. Gi det et forsøk! 

Er du forelder til barn med ADHD?

Hver uke publiserer jeg en ny artikkel om ADHD og hvordan vi foreldre kan forstå og støtte barna våre best mulig. Og ikke minst, hvordan vi tar vare på oss selv i en krevende hverdag. 

Klikk på knappen under, så sender jeg artiklene gratis til din e-post hver søndag.

JA, SEND MEG ARTIKLER
Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.