4 tips for skolens annerledesdager

Barn med ADHD og autisme trenger struktur og forutsigbarhet. Også i juni. Akkurat nå kjenner jeg at jeg HATER, virkelig HATER de to siste ukene før skolens sommerferie. Det er BARE annerledesdager! Hver eneste dag! Og hvis det er en dag som er vanlig, blir den også annerledes fordi den er omringet av annerledesdagene.

Du som leser reagerer nå på en av to måter. “Yes, hun forteller det akkurat sånn som jeg har det!” eller “Det er da så flott med de dagene nå i juni hvor ungene får lekt og kost seg! Er det en mamma som skal klage over det også nå da!” Joda, jeg ser den.

Det er bare det at det er ikke alle barn som liker annerledesdager. Noen blir urolige over at vi “bare skal kose oss”. For hva i alle dager betyr det å kose seg? Annerledesdager gjør at ikke-flesible barn ikke bare litt urolig. Annerledesdager gjør at de blir sinte. Store utbrudd. De eksploderer i sinne. Annerledesdager gjør at de ikke sover. Og i de familiene så er det unntakstilstand i desember og juni. To månedene med bare annerledesdager dag etter dag, uke etter uke!

Samtalen med læreren om annerledesdagen

Som forelder har du kanskje som meg, prøvd å snakke med læreren. Forhørt seg om hva som skal skje på den turen til stranda. Samtalen vil kanskje være litt som dette:

Mor: “For å forberede Mia trenger vi litt mer informasjon om den turen til stranda i morgen

Lærer: “Jamen, det har vi jo snakket om. Jeg har sagt hva vi skal gjøre flere ganger!”

Mor: “Vi vet jo at Mia har vanskeligheter med å ta i mot beskjeder som skjer i plenum, så det er ikke sikkert at hun har fått med seg det”.

Lærer: “Ja, men jeg spurte Mia om hun hørte hva jeg sa, og hun sa ja!”.

Mor (nå lettere oppgitt - dette svaret har hun hørt før, men det fører ikke noe med seg å gå mer inn på det nå): “Men hun er i alle fall usikker på hva som skjer. Hva skal dere gjøre?

Lærer: “Vi skal bare være på stranda og grille og kose oss! Også tar jeg med noen spill. Det blir SÅ koselig!”.

Når du senere gir beskjed til barnet ditt, får du kanskje følgende svar: “Ja, så vi skal spise pølser og spille i 5 TIMER da?!”. Og kveldens frustrasjon er et faktum.​

Effektive tips for å redusere barnets sinne før og etter ferien

Det er mange, mange barn, både med og uten diagnose, som trenger struktur og forutsigbarhet for å slappe av. Og det er ikke alltid lett hverken for lærere eller foreldre å skjønne seg på disse barna og vite hvordan vi kan tilrettelegge for de best mulig. Jeg vil dele fire effektive tips, som er så effektive at de kan føre til en ROLIG juni måned!

1. Ta på brillene

Med det så mener jeg at du skal prøve å forstå ut ifra barnets øyne. Jeg har en grunnleggende holdning. Og det er at disse barna gjør så godt de kan! De VELGER ikke å få et frustrasjonsutbrudd, like lite som en som sitter i rullestol har valgt å ikke kunne gå!

Grunnen til at barnet får frustrasjonsutbruddene, som kan enten arte seg som et eksplosivt sinne, eller mer som en tungsinnethet/depresjon, er fordi h*n har altfor mye stress i kroppen. Så skjer en tilsynelatende liten ting, som får det hele til å velte. Barn med ADHD og autisme bærer på mye mer stress enn oss andre. De våkner hver morgen med mer stress i kroppen. De tar inn så mange sanseinntrykk som ikke vi engang registrerer. Tenk hvis du står på 10 meteren, og noen sier til deg: “Du MÅ hoppe. Med en gang!”. Sånn føler disse barna det HVER dag. HELE tiden!

Når da en tur til stranda kommer, med bare beskjed om at vi skal kose oss, er det helt uforutsigbart for den lille kroppen. På morgenen har du kanskje lagt maten i feil matboks, også sprekker det for guttungen. Han får et sinne som ikke står i forhold til situasjonen what so ever.

Derfor må vi som foreldre, tenke stressreduksjon hele tiden. Hver dag. Forutsigbarhet, rutiner. Be skolen om å få skriftlig beskjed på forhånd om hva som skal skje og hva de skal ha med seg. På veggen, et sted det er lett å se, er det lurt med en ukeplan.Der skriver du opp hva som skal skje på skolen og hjemme hver dag. Skriv også opp hva resten av familien skal, så er det helt oversiktlig. Og minner på det.

2. Samtale med lærer/assistent

Hvis det er frustrasjoner, og du har telefonsamtale som den jeg hadde over, så be om et kort møte med assistent eller lærer. Det beste er jo selvfølgelig å ha et fysisk møte, er ikke det mulig, så ta en prat på telefon.

Jeg gjorde det her en morgen som var helt håpløs (da skulle de på noe så ullent som på “sykkeltur deler av dagen”). Jeg ringte på morgenen sa at nå er det ikke greit her, det er store frustrasjoner, og jeg tror det er godt for oss begge å få sjekket ut hva det er. Har du tid 10 minutter. Vi hadde noen effektive ti minutter hvor det viste seg at hun så (nå må det sies at vi er veldig heldig med assistenten) utfordringen med alle annerledesdagene.

Jeg fortalte rolig og detaljert hva som er viktig for henne å vite for å få oversikt over situasjonen, hvordan beskjeden bør gis (ansikt til ansikt) og at repetisjon er viktig. Denne samtalen skjedde på fredag. Og jeg vet at hun tok meg på alvor og snakket med datteren min om neste uke senere den dagen.

Jeg tuller ikke, søndag kveld var hun helt rolig, hun sovnet til og med (kryss i taket!) og mandag og tirsdag gikk uten nevneverdige problemer.

3. Gjør alt klart dagen i forveien

Dette er vel noe som er greit til hver eneste skoledag, men spesielt viktig på annerledesdager, hvor de ikke har så mye å gå på. Det er jo også litt andre ting som skal være i sekken. Hva trenger jeg egentlig å ha med på stranda? Må jeg ha med ketchup eller tar læreren med det? Og klær. Badetøy ja, men tenk hvis det blir kaldt?

4. Begynn forberedelsene i god tid

“Dryppemetoden” er veldig effektiv for barn med ADHD og autisme. Det betyr rett og slett at du drypper informasjon. Begynn tidlig, og ikke gi alt med en gang. Posjoner informasjonen utover. Da blir det ikke for mye (husk at de ikke filtrerer sanseinntrykk som oss, og de har gjerne kort konsentrasjon). Dette er viktig informasjon til skolen også. Det er så lett for at vi forteller om ting som skal skje dagen før, og selv om det er morsomt, faller det ned som en bombe!

Be derfor skolen om informasjon om utflukter og aktiviteter i god tid i forveien, slik at dere kan snakke om det hjemme og på skolen i god tid.

Gjør dette, og jeg er ganske sikker på at dere vil få en langt roligere junimåned. Og husk; dette gjelder også for å forberede et nytt skoleår i august. Begynn forberedelsene tidlig. Spesielt om det er overgang til ny skole, ny lærer, nytt klasserom.

Er du forelder til barn med ADHD?

Hver uke publiserer jeg en ny artikkel om ADHD og hvordan vi foreldre kan forstå og støtte barna våre best mulig. Og ikke minst, hvordan vi tar vare på oss selv i en krevende hverdag. 

Klikk på knappen under, så sender jeg artiklene gratis til din e-post hver søndag.

JA, SEND MEG ARTIKLER
Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.