Hemmeligheten bak et belønningssystem som fungerer

system og struktur Feb 10, 2018

Et vanlig system for å motivere barn, er bruk av belønning. Jeg har prøvd belønningssystemer et utall ganger. Og vi har kastet det på båten like mange ganger. Vi fikk det aldri til å fungere. Jeg skrev sjekklister, jeg skrev oppgaver de skulle gjøre og motiverte med klistremerker, kino, is osv osv. På det verste hadde jeg en lang liste nedover med det ungene skulle gjøre morgen, ettermiddag, kveld. Når de klarte og få 50-og-noe kryss, skulle vi gå på kino. Komplisert? Ja. Umulig å følge? Ja.

Belønningssystem kan virke mot sin hensikt

Så lenge atferden som skal endres er innenfor barnets mestringsområde og kontroll, og det ikke er for mye stress eller press, så kan belønning være effektivt. Men er det for komplisert og utenfor det barnet faktisk klarer, så kan belønningssystemet vi har laget vil føre til mer stress og bråk i stedet for mindre.

Belønningssystemer er ikke for å ignorere uønsket atferd. De er for å anerkjenne og feire positiv atferd. Hvordan kan du være sikker på at systemet du lager virker effektivt og oppmuntrer barnet ditt til å bli det gode barnet du vet at han er?

Etter flere år med prøving og feiling, har jeg (endelig) funnet hemmeligheten for å få et belønningssystem som fungerer. Og den består av bare 3 steg.

3 steg til bedre atferd

3 steg til bedre atferd. Er det virkelig så enkelt? Ja og nei. I teorien så er det enkelt å lage et system som virker. I praksis så er det nok litt mer komplisert. Du må regne med å ikke lykkes i starten. Men øvelse gjør mester, og til slutt, så blir det godt nok. Og godt nok kan gjøre underverker i en familie som strever med atferdsutfordringer.

Så her er de 3 stegene som er enkle nok:

1. Definer ét klart og tydelig mål

Kanskje er det at datteren din ikke klarer å komme til skolen i tide. Kanskje er det utfordringer ved legging. Kanskje er det bråket rundt lekser, kanskje er det at han ikke gidder å smøre sin egen frokost. Kanskje er det en million andre ting, men vel én! Når du håndterer den atferden, da kan du gå videre til den neste. For å forhindre at barnet ditt, og du, ikke blir overveldet og at dere mislykkes, så er det viktig å kun fokusere på en ting om gangen.

Også må denne utfordringer ha et klart, definert mål. Hva vil du oppnå? Ofte så lager vi en struktur basert på å få slutt på en atferd, uten at vi er klare på hvilken endring vi ønsker å oppnå. Husk å sette mål på det du ønsker å oppnå (feks å gå til skolen kl. 0800, sitte rolig ved middagsbordet i 30 minutter, gjøre lekser konsentrert i 15 minutter) og ikke på utfordringen (få slutt på bråket når hun gjør lekser).

Ved å være klar og tydelig kan du hjelpe barnet til å utvikle de ferdighetene som han mangler og evnen til åregulere følelsene sine. Det er avgjørende for barn med ADHD å vite hva som forventes av dem. Hva er reglene de må forholde seg til? De har behov for å vite at reglene ikke kommer til å endre seg. Med andre ord, de trenger en struktur som har en forutsigbarhet. Da må vi som voksne være konsekvente.

2. Barnets motivasjon for å endre atferden

Deretter må vi må finne hva som er barnets motivasjon for å endre atferden. ADHD-hjernen vil ikke gjøre noe hvis den ikke er genuint interessert eller motivert. Så hva er gulroten som vil motivere barnet ditt? Er det en halvtime ekstra tid med iPaden hvis hun kommer tidsnok til skolen? Er det 15 minutters ekstra lesing før sengetid hvis han rydder lekene på plass? Eller er det favoritt desserten når hun får 3 klistremerker for å snakke hyggelig ved middagsbordet?

Det er gjerne fem ting som gjerne motiverer barn med ADHD:
* Nyhet
* Konkurranse (gjerne ikke for barn med angst)
* Dårlig tid
* Interesse.
* Humor, lek, morsomt, kreativitet.

Så ta hensyn til dette når du skal finne ditt barns motivator. Og ikke minst, spør barnet ditt!

3. Gi tilbakemeldinger

Systemet ditt må ha en måte å måle fremskritt på eller bestemme hvorvidt barnet gjør det som er ønsket. Hvis du for eksempel ønsker at hun skal pusse tennene hver kveld, hvordan skal du forsikre deg om at hun gjør det? Og når hun gjør det, hva er neste steget?

Hvordan kan du hjelpe henne med å klare det? Kanskje er det fra å gjøre det for henne til å se på henne gjøre det. Til slutt så sender du henne på badet, trygg på at hun kan og vil pusse tennene uten at du er der (ja, det kan være at du må sjekke om tannbørsten er våt i begynnelsen, men hun trenger ikke å vite det….).

Livet er komplisert nok og belønningssystemer virker best når de er enkle.

Når du nå skal lage et belønningssystem, still deg disse tre spørsmålene:

  • Hvilken atferd ønsker du å forandre?
  • Hva skal til for å få henne til å ønske å endre atferden?
  • Og hvordan skal du vite at hun har gjort det?

Det er det, i et nøtteskall. Det trenger ikke, og bør ikke, være mer komplisert enn det.

Er du forelder til barn med ADHD?

Hver uke publiserer jeg en ny artikkel om ADHD og hvordan vi foreldre kan forstå og støtte barna våre best mulig. Og ikke minst, hvordan vi tar vare på oss selv i en krevende hverdag. 

Klikk på knappen under, så sender jeg artiklene gratis til din e-post hver søndag.

JA, SEND MEG ARTIKLER
Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.