De 3 strategiene jeg har brukt for å få gleden og overskuddet tilbake

 
Livet er urettferdig. 
Men vi har vel egentlig aldri blitt lovet et rettferdig liv heller….
 
Jeg har hatt en periode som har vært ganske tøff. 
Jeg fikk en beskjed som slo meg ned, som jeg taklet dårlig. 
 
Jeg hjelper foreldre å gå fra overlevelse til mestring. 
I de siste ukene har min viktigste jobb vært å coache meg selv fra overlevelse til mestring. 
 
Jeg er der nå. Jeg mestrer. Jeg smiler og ler igjen. 
 
Derfor er jeg nå klar for å dele de 3 strategiene som har hjulpet meg de siste ukene.

1. Ingenting varer evig. 

Ingenting varer evig. Ikke gode stunder og ikke de dårlige. Alt kommer og alt går. 
 
Livet i en familien med barn med spesielle utfordringer vil neppe noengang bli helt stabilt. Det vil komme utfordrende situasjoner, små eller store. 
 
For noen år tilbake slo utfordringene med i bakken. Jeg ble med på barg- og dalbanen, der jeg hadde en haug med ikke spesielt positive tanker. Det gjorde at Jeg gikk inn med alle følelsene. Jeg badet i dårlige følelser. Følelser som gjorde at jeg syntes synd på meg selv, jeg så på meg selv som et offer og følte på masse skam. 
 
Nå klarer jeg å lene meg litt tilbake, og ikke krisemaksimere situasjonen.

2. Aksept 

De negative tankene er byttet ut  med en mer støttende tanke. Jeg aksepterer at vi har en krevende periode, jeg vet at jeg har verktøyene til å håndtere den, noe som vil gjøre det bedre. 
 
Det vil si at jeg hverken krisemaksimerer situasjonen (type nå er hele livet ødelagt, ungene kommer aldri til å få seg en vanlig jobb, de kommer til å være avhengig av oss hele livet - og vi må kaste på båten alle egne planer) eller at jeg bare tenker positivt. Med det så tenker jeg sånn naiv selvhjelp «bare tenk positive tanker så blir det såååå bra.
 
Begge disse ytterpunktene gjør at jeg ikke vil eller våger å se på det som er vondt. Utfordringen er jo at selvom jeg vender blikket bort, vil ikke se, så blir det jo ikke borte av den grunn. I stedet så blir det vonde og vanskelige bare verre og sterke ved at jeg jobber i mot.
 
Med aksept så kjennes det greit at det er krevende her og nå, jeg graver meg ikke ned av den grunn. 
Med aksept så får jeg hjelpen til å komme meg igjennom noe som er vanskelig.  Disse støttende tankene gjør at jeg føler meg mer rolig og tilfreds.
 
Verktøyene jeg har, blir tilgjengelig og jeg klarer å bruke dem på en god måte, som gjør at jeg får det stadig bedre.

3. Lytt til dine behov 

Hva har du behov for nå? Hva vil gjøre at du får det bedre? Får mer ro, overskudd, energi, eller hva du nå trenger? 
 
Hva trenger du å gjøre nå for å lytte til deg selv og de som står deg nærmest? 
 
For min del så betydde det at jeg for noen uker siden bestemte meg for å være mindre synlig på sosiale medier og satt nettforedragene mine på vent.  Det var ikke et lett valg, i og med at jeg akkurat hadde begynt med en ny rekke med foredrag, men det var en riktig beslutning å ta. Jeg hadde ikke noe mer å gi.
 
Jeg fylte på med det jeg visste at jeg hadde behov for for å gå fra overlevelse til mestring. Som ville gi meg mer overskudd og energi. Og ikke minst som ville gjøre at barna fikk det bedre. 
 
Jeg brukt mye tid på å coache meg selv med de verktøyene jeg hjelper kundene mine med. Jeg har gått turer, jeg har akseptert at jeg trengte å sove mer enn normalt, yoga, lese, hatt god tid til ungene. 
Akseptert at der barna er akkurat nå, det er der de er, og det er greit.
 
Jeg har støttet og veiledet dem ut i fra sine behov. Vi har senket krav, hatt rolige morgener, ute stress og mas. En hyggelig tur til skolen. Rolige ettermiddager. Helger med minst mulig planer. 
 
Det er langt, langt færre sinne- og frustrasjonsutbrudd hos barna. 
 
Etter noen uker med gå-sakte-tempo, har energien og overskuddet sakte men sikkert kommet tilbake. Roen og gleden. Fellesskapet og samholdet i familien. Følelsen av et "vi". "Gjengen min". 
 

Min oksygenmaske 

Jeg tok på min oksygenmasken først. Det gir en mamma som har overskudd til å stå i utfordrende morgener, som har overskudd til være rolig og støttene i meltdowns. 
 
Mannen min tok på sin, og skiftet perspektiv på barna. Så barnas behov. Virkelig skjønte at de begge gjorde så godt de kunne ut i fra sine forutsetninger.
 
Vi SER og anerkjenner barna. 

Vi lever et liv i tråd med de forutsetningene vi har her og nå

Gjør det at vi lever et litt annet liv enn A4-livet? Ja. 
Gjør det at noen tenker at vi er for ettergivende, ikke konsekvente og strenge nok? Sikkert. 
 
Det er greit. For vi VET at det vi gjør fungerer. Barna blir roligere, gladere, mindre sinne- og frustrasjonsutbrudd, sakte men sikkert mer selvstendige. Vi er roligere. Vi har det bedre. 
 
Vi lever et perfekt liv i tråd med de forutsetningene som vi har her og nå. 
 
Og vet du - jeg er helt sikker på at jeg blir bedre i jobben min av det også! 

Er du forelder til barn med ADHD?

Hver uke publiserer jeg en ny artikkel om ADHD og hvordan vi foreldre kan forstå og støtte barna våre best mulig. Og ikke minst, hvordan vi tar vare på oss selv i en krevende hverdag. 

Klikk på knappen under, så sender jeg artiklene gratis til din e-post hver søndag.

JA, SEND MEG ARTIKLER
Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.