7 tips til hvordan du møter barn i meltdowns

emosjoner og impulser Mar 22, 2020

Sist uke skrev jeg om hva meltdowns, eller mental kollaps, er. Der skrev jeg om hvordan sortering av sanseinntrykk og stress er viktige årsaker til mental kollaps. Når et barn kommer i en slik tilstand er det et signal om at du som voksen må være rolig, og på denne måten hjelpe barnet til å roe seg. 

Forståelse er faktisk første bud for å kunne møte barna på en god måte når vi står midt i det. 

Du vet at utbruddet ikke er noe barnet kan noe for, det er en kollaps på grunn av for mange inntrykk og forventninger som fører til stress som barnet ikke klarer å håndtere. Men hva konkret gjør du når du ser at stormen er på vei eller når du står midt i det? 

Pass på at alle er fysisk trygge

Husk at det ofte føles som om du er i en nødsituasjon, men som oftest er det ikke det. 

Når det er sagt er selvfølgelig det viktigste å passe på at alle er trygge. Ta en rolig vurdering på om noen har skadet seg eller kan skade seg. Det kan være at du må stoppe bilen for å fjerne to søsken som sloss. Det kan være å fjerne deg selv fra sko eller andre gjenstander som kommer flyvende eller holde barnets hender om hun prøver å slå deg. 

Reguler deg selv og egne følelser

Pass på at du selv er rolig. Det barnet trenger i utbruddet, er en rolig, trygg person som har full kontroll over situasjonen. Om du blir stresset, så gjør det barnets anfall verre. 

Den eneste personen du kan kontrollere er deg selv. Du kan ikke barnet til å gjøre noe, men ved å kontrollere deg selv, og være bevisst på den energien du bringer inn i rommet, så vil det gjøre en stor forskjell. Da vil du lære barnet å regulere seg selv. Det betyr at barnet etterhvert vil speile deg.

Puster du rolig og dypt, så vil barnet ta etter og puste roligere. Barnet vil føle en trygghet ved at du er rolig, samlet og viser empati. I motsatt fall, om du reagerer på det som trigger og stresser deg, så vil du speile en usikkerhet og maktesløshet som vil gjøre at du i stedet for å roe barnet, gjør barnet mer stresset.

Hva trenger barnet ditt nå? 

Det er forskjellig hva barna trenger når de er i midt i en mental kollaps. For noen er nærheten, en klem og at du stryker henne over håret det som roer, for andre så er det fysisk avstand.

Da min eldste var liten var hennes behov å bli holdt som en baby, mens jeg strøk henne over hodet, snakket lavt og rolig med henne, eller sang for henne.

Min yngste har varierende behov. Noen ganger trenger hun litt rom. Men jeg er likevel aldri langt unna.

Å være i en mental kollaps kan være skremmende for barnet. Det kan på mange måter sammenlignes med et angstanfall, og noen ganger er det det. Hold deg derfor i nærheten, samtidig som du respekterer behovet for avstand. Behovet kan endres midt i anfallet. Jeg er derfor i nærheten, og søker litt for å se hva hun trenger. 

Det som er viktig er at barnet er trygg på at du er der, og at du skjønner at dette er noe hun ikke har kontroll over og at det er skummelt for barnet selv.

Få barnet bort fra mest mulig stimuli

Barnet er fullstendig overveldet og det er et kaos av sanseinntrykk. Barnet trenger derfor å få minst mulig stimuli. Om dere er ute blant andre mennesker, finn et rolig sted der dere kan trekke dere bort. Jeg fortalte sist uke om alle de gangene jeg satt i gangen på barnehagen. Jeg har også tilbragt mange selskaper i et rom alene med datteren min. Der har vi roet oss ned, tørket tårer, spist, sett på TV, lest. Eller bare vært sammen uten å gjøre noe spesielt.

Om dere er hjemme, gå inn på et rolig rom. Om du ikke klarer å flytte barnet, så be andre flytte seg. Senk lyset, pass på at det er rolig i rommet (ikke forstyrrende lyder eller bilde fra TV eller radio).  

Vær bevisst på din stemme og kroppsspråk

Det er viktig å redusere all informasjon. Si minst mulig og snakk med lav stemme. Husk at kroppsspråk står for 93 prosent av all kommunikasjon, så det hjelper ikke å snakke rolig, om ikke roen kommer fra innsiden. 

Hjelp barnet med å jobbe seg gjennom følelsene 

Hvordan gjør du det? 

Midt i utbruddet, så er du fullt og helt tilstede for barnet, du lytter med med all medfølelse du har. Det å anerkjenne dypt inne i deg at dette virkelig er vanskelig for barnet, og noe som er helt utenfor hennes kontroll. 

 Når hun skriker til deg: “Jeg hater deg!”, bare lytt, og reflekter tilbake så barnet føler seg forstått: “Du må være veldig fortvilet som snakker sånn…. Hva skjer jenta mi… Mamma er her sammen med deg….”. 

Barnet trenger å være trygg på at du tåler atferden uansett hvor ille den er.

Her kan du lese mer om hvordan du kan hjelpe barnet å håndtere vanskelige følelser.

 Finn ut hva du skal gjøre etterpå

Tenk på hvordan du best møter barnet ditt etterpå, slik at det ikke blusser opp igjen. Et sammenbrudd krever mye energi av barnet, og hun er antakelig sliten etterpå. Kanskje er det best å bare la henne få ro etterpå? Kanskje dere kan se en film, lese sammen. Eller et avslappende bad?

Skriv ned det som skjedde og hva som var årsaken. Det vil gjøre at du kan finne en annen måte å møte en lignende situasjon på i fremtiden, slik at det ikke skjer igjen. 

Vær tålmodig med deg selv

Til slutt: Vær tålmodig med deg selv. Det er krevende å stå i og se barna våre har slike sammenbrudd. Det kan trigge noe i oss, enten at vi blir irriterte fordi vi ikke forstår hva dette er, eller at vi blir redd for hva som skjer og får vondt av barnet. 

Det er tre ting som kan hjelpe deg å respondere bedre i fremtiden: 

  • Det viktigste er at du er rolig og trygg. Blir vi som voksne usikre, speiler vi vår usikkerhet, noe som eskalerer situasjonen. 
  • Vær nysgjerrig og lær deg til å kjenne igjen barnets signaler. 
  • Lær barnet ferdigheter til å håndtere sine følelser. 

Andre nyttige innlegg: 

4 årsaker til sinne hos barn med ADHD

6 strategier for å hjelpe barn med sinneutbrudd

Hvordan stoppe et frustrasjonsutbrudd

Er du forelder til barn med ADHD?

Hver uke publiserer jeg en ny artikkel om ADHD og hvordan vi foreldre kan forstå og støtte barna våre best mulig. Og ikke minst, hvordan vi tar vare på oss selv i en krevende hverdag. 

Klikk på knappen under, så sender jeg artiklene gratis til din e-post hver søndag.

JA, SEND MEG ARTIKLER
Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.