Hva om konsekvenser for ADHD er kontraproduktivt?

Hvis du ikke, hvis du ikke, hvis du ikke…
  • Hvis du ikke rydder rommet ditt, så får du ikke spille PC-spillet etterpå
  • Hvis du ikke rekker skolen, får du ikke ha overnatting….
Er det kjent? 
 
Jeg har skrevet en del om bruk av konsekvenser i det siste, og jeg vil nå rette det mer spesifikt for barn og unge med ADHD. 
 
For det første er det nedbrytende for ungene og høre "hvis du ikke…."  igjen og igjen. Og det er ikke hyggelig for oss voksne å repetere oss selv hele tiden. 

Negative konsekvenser gir en reaksjon

Faktum er at negative konsekvenser, trusler og høye stemmer gir en reaksjon. De har en tendens til å få barna til å gjøre det vi ønsker - på kort sikt. 
 
Men endrer de atferden på lang sikt? Antakelig ikke. 
Gjør det alle stresset og engstelige. Uten tvil. 
 
 
En annen måte, er å ha en lekende tilnærming. 
 
Og med lek tenker jeg ikke på å leke med dukker, eller gå ut å spille ball.
 
I stedet handler det om å nærme seg oppgaver med et lekende perspektiv. Uansett om det er læring i klasserommet, noe som skal gjøres hjemme eller om det er å lære sosiale regler. 

Lek motiverer

Personer med ADHD har ikke det jeg kaller «bare få det gjort knappen». Det er den jeg bruker når skittentøyskurven på vaskerommet vokser seg over kurven og ned på gulvet. Det er et ork, men jeg må bare gjøre det. Jeg vet hvor deilig det er å få det gjort.  

For barn med ADHD vil det si, at mens andre barn klarer å sette i gang med noe som er kjedelig fordi de vet at de må, eller at det vil være en konsekvens om de ikke gjør det (feks får dårlig karakter på skolen, kommer for sent), så blir ikke barn med ADHD motivert av det. Det blir litt «jeg vil, jeg vil, men får det ikke til». 
 
Derfor må vi bruke noe som faktisk motiverer dem, for å få de til å gjøre det som i utgangspunktet er kjedelig. Og det er gjort en del forskning på hva som motiverer personer med ADHD. En ting som motiverer er nettopp lek. Gjør ting morsomt, bruk humor, få dem til å le. 

Lek aktiverer frontallappen

Når vi møter barn med ADHD med en lekende tilnærming så aktiverer vi frontallappen. Dette er den delen av hjernen som styrer og regulerer tanker, handlinger og følelser, som er de områdene i hjernen som er relatert til ADHD utfordringene
 
Lek aktiverer også dompaminnivået. Dette er spesielt viktig for barn og unge med ADHD som har et underskudd av dopamin i den fremre delen av hjernen. Dette er en kjemisk ubalanse som gjør at noen hjerneceller har problemer med å holde seg passe aktive. 
 
Dopamin er et viktig signalstoff i hjernen som overfører impulser mellom nervecellene og har betydning for viljestyrte bevegelser, regulerer oppmerksomhet og påvirker motivasjon. Det er også viktig som belønningssystem i hjernen. 
 
Underskudd av dopamin gjør at det vanskeligere å se konsekvensen av sine egne handlinger, og å lære helt normal atferd.
 
Det er derfor viktig at vi håndterer barna på en slik måte at vi sikrer at mer dopamin blir produsert. Lystbetonte aktiviteter, som lek, fører til økt frigjøring av dopamin i visse deler av hjernen og vil derfor gjøre det lettere for barna å håndtere tankene, handlingene og følelsene sine. 

Konsekvenser kan stenge frontallappen 

Negative konsekvenser derimot stenger frontallappen og dermed reduseres dopaminene. Og når dopaminnivået fra før er lavt, blir det mer krevende for barn med ADHD å håndtere atferden og følelsene sine enn for andre. 
 
Det gjør at personen slutter å tenke, de handler på impuls og de blir overveldet av følelser. Det fører til at de utagerer med å krangle, lage bråk, skrike, slå, de stikker av, eller de blir hypoaktive, ved å trekke seg mer inn i seg selv. 
 
Dopamin er altså helt essensielt for å finne motivasjonen og bli aktivert (sette i gang med en oppgave).  Frykten for en konsekvens er neppe veldig inspirerende og vil derfor ikke aktivere personer med ADHD.
 
Så er det opp til deg, om du vil basere deg på konsekvenser for å håndtere barn og unge med ADHD eller om det er på tide å prøve noe nytt - som også er mye morsommere!  
 
Ønsker du mer tips til hvordan du best håndterer barn og unge med ADHD uten konsekvenser? Bli med på neste nettforedrag! 
 
Referanser: 
For mer om ADHD og en lekende tilnærming, se Dr. Kirsten Milliken: https://www.adhdrewired.com/kirsten-milliken-playdhd/
 

Er du forelder til barn med ADHD?

Hver uke publiserer jeg en ny artikkel om ADHD og hvordan vi foreldre kan forstå og støtte barna våre best mulig. Og ikke minst, hvordan vi tar vare på oss selv i en krevende hverdag. 

Klikk på knappen under, så sender jeg artiklene gratis til din e-post hver søndag.

JA, SEND MEG ARTIKLER
Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.