De kritiske strategiene for å få en morgen uten stress. Del 2

Er det mulig  å starte dagen uten stress og sinte stemmer? Ja. Dette er del 2 i dette to-delte innlegget om kritiske strategier for å snu en kaotisk, stressende morgen. I første del tok jeg opp DEG som en nøkkel til å starte endringen. Jeg skrev at det bare er en vi kan endre, og det er oss selv. Jeg ga deg noen effektive tips for å håndtere deg selv. I denne delen er fokus på barna våre. 

Selv om vi ikke kan kontrollere dem, så er det flere ting vi gjøre for å hjelpe barna til å lykkes. De trenger hjelpen vår.  Og det å  være rolig og håndtere egne følelser hjelpe oss et godt stykke på vei. Noen ganger må vi imidlertid også ha noen konkrete verktøy og strategier.  Disse fungerer  ikke hvis du selv ikke er rolig. Derfor, hvis du enda ikke har lest og prøvd ut teknikkene i første delen, gjør det før du starter på dette innlegget. 

I denne delen gir jeg deg 7 tips  som  kan hjelpe deg til å hjelpe barnet ditt.

1. Sett realistiske forventninger

Jeg kan ikke si det ofte nok; Barn med ADHD er utviklingsmessig typisk 3-5 år etter sine jevnaldrende. Selv i en alder av 14 er det ikke en selvfølge å forvente at ungdommen våkner av seg selv.  Det å stå opp og komme seg ut av huset fordrer et høyt nivå av eksekutive funksjoner og våken hjerne. De fleste tenåringer med ADHD har ingen av delene klokka 0645! Det å komme seg fra senga og til skolen er faktisk en kompleks prosess som krever stor grad av fokus og arbeidsminne. Derfor er det viktig at det er systemer og strukturer på plass for å hjelpe dem til å gjøre alt. Før du går i gang, forsikre deg derfor om at endringene dere skal gjøre er realistisk for barnet ditt. 

2. Identifiser en atferd du ønsker å endre

Identifiser én atferd du ønsker å endre.  Gjør den liten og håndterbar. Det er så mye vi vil endre og når jeg sier dette, tenker du antakelig at du aldri vil komme i mål. I stedet vil jeg at du snur det på hodet. Har du prøvd "alt" på en gang, og det ikke har fungert, så prøv å ta en ting av gangen. Et tips er å tenke på følgende punkter når du bestemmer hva dere skal jobbe med.

Først skal målet være spesifikt. Hele morgensituasjonen er for stor, den består av mange overganger. Velg derfor ut en ting som du starter med; for eksempel stå opp. Så spesifiserer du når hun skal stå opp, feks 0645. Da gjør du det målbart. For at dere skal lykkes, må det dere skal oppnå være attraktivt, ikke bare for deg men også for barnet. Hva er motiverende for barnet med å stå opp kl 0645? Er det realistisk å nå dette målet? Det siste er tidsavgrensning. For eksempel så kan dere bli enige om å gjøre dette en måned for å så å evaluere hvordan det har gått.  

3. Ansvarliggjør barnet

Hvis du ikke får med barnet på de endringene du prøver på, er det liten sannsynlighet for at du vil lykkes. Ha samtaler med barnet ditt om hva hun trenger av støtte og hva som motiverer henne. Sett opp en avtale som dere begge kan leve med. For eksempel så kan kanskje barnet forhandle seg frem til å bli vekket to ganger av mamma eller pappa (se på det som snooze alarmen på vekkerklokka) med 5-10 minutter mellomrom. Det er barnas jobb å fortelle deg som foreldre hva hun trenger, og det er hennes ansvar å følge opp. 

Et ferskt eksempel fra vår familie. Vi har en avtale med datteren vår på 11 år når lyset skal slokkes og når hun skal stå opp. Dette har vi nå gjort i en måned, og det er enda bråk for å få henne opp (i helgen hopper hun selvfølgelig opp av senga). Jeg vet at forventningene er realistiske, jeg vet at det ikke er noen annen spesiell grunn til at hun ikke står opp, så derfor har vi nå blitt enige om at lyset slokkes 30 minutter tidligere. Jeg hadde en prat med henne om betydningen av søvn, og at jeg også trenger mye søvn. Jeg valgte å samtidig sette i gang med mine nye kvelds- og morgenrutiner, hvor jeg skal legge meg klokken 2200 og stå opp klokken 0600. På denne måten blir det også noe vi gjør sammen. 

3. Belønning

Dere kan ha en belønning på plass når hun klarer å gjøre noe til tiden. For eksempel:  kommer hun til frokost kl 0745/står klar til å ta på ytterklær kl. 0800 får han 30 minutter skjermtid på kvelden. Har du yngre barn er det imidlertid ofte at det ikke fungerer så godt med en belønning som kommer 10 timer etterpå. Jeg leste et innlegg om en som sa at deres løsning var å gi guttungen en smultring hvis han var klar til å gå til skolen på det aktuelle tidspunktet. Jeg skal love deg at det førte til suksess! Nå er det ikke sikkert at du vil gi barnet ditt en smultring hver gang, men vær kreativ er vel mottoet:-) Og igjen, for at det skal fungere, må du finne noe som motiverer barnet ditt! 

4. Naturlige konsekvenser

Noen ganger må barna føle konsekvensene av handlingene sine. Ikke la det være straff, men gjør det til at det blir deres problem. Min datter tar buss til og fra skolen, men hadde hun fått det som hun ville, hadde hun blitt kjørt hver dag. Jeg hadde en avtale med henne at hvis hun tok bussen til skolen her en morgenen, kunne jeg rekke å jobbe de timene jeg skulle, også ville jeg rekke å hente henne på skolen. Hun ble ikke ferdig til bussen, og jeg måtte kjøre henne til skolen. På veien sier jeg da at i og med at hun ikke rakk bussen, ble det for tidlig for meg å gå fra jobb tidsnok til å hente henne på skolen, så hun måtte ta bussen hjem. Hun ble naturlig nok sur og sint «du lovte jo». Jeg holdt på mitt og sa at dette er konsekvensen av at ikke du rakk bussen og mamma derfor kommer senere på jobb. 

5. Realistiske forventninger til deg selv

Sett realistiske forventninger til deg selv. Dette er et viktig punkt, og er knyttet til at forventningene til deg selv må stå i samsvar med å ha realistiske forventninger til barnet ditt. Jeg har funnet ut at jeg må være 100 % tilstede i de 45 minuttene på morgenen mens jentene mine kommer seg fra sengen og ut av huset. De mest kaotiske morgenene er gjerne når jeg også skal tidlig ut av huset og smører matpakker, dusjer og gjør meg klar samtidig som dem. 

6. Få støtte ved behov

Få støtte hvis du trenger det. I noen familier har foreldrene en rutine med at de kan komme med et tegn også vet den andre hva den skal gjøre, i andre familier er det alltid en av foreldrene som gjør seg klar og går tidlig slik at det ikke blir for mange ledere involvert. Jeg har erfart at for at jeg skal klare å holde meg rolig og tålmodig, trenger jeg en stund på morgenen før ungene står opp, hvor jeg gir næring til kropp og sjel. Derav min morgenrutine med å stå opp klokken 0600. Også har jeg funnet ut at for at morgenen skal gå så  rolig for seg som mulig, må jeg lede og styre det som skjer, mens jeg gradvis legger mer og mer ansvar over på dem. 

7. Håndtere eget tankesett

Jeg vil avslutte der vi startet i del 1. Håndtere ditt eget tankesett. Det er der hvor alt starter. Det fungerer ikke med struktur og systemer hvis det lages i et kaos. Så led først deg selv, deretter kan du lede barnet ditt. 

Relaterte artikler
De kritiske strategiene for å snu en kaotisk, stressende morgen. del 1: Er det mulig å få en morgen uten kaos og stress? Noen ganger så føles…

Er du forelder til barn med ADHD?

Hver uke publiserer jeg en ny artikkel om ADHD og hvordan vi foreldre kan forstå og støtte barna våre best mulig. Og ikke minst, hvordan vi tar vare på oss selv i en krevende hverdag. 

Klikk på knappen under, så sender jeg artiklene gratis til din e-post hver søndag.

JA, SEND MEG ARTIKLER
Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.