Fra Overlevelse til Mestring. Del 2: Snu negative tanker

Denne uken skal vi ha fokus på hvordan vi kan stoppe negative tanker og snu dem.

Før vi går inn på ukens teknikk lurer jeg på hvordan det gikk med deg sist uke? Da jobbet vi med takknemlighet. Det er uvant i begynnelsen å skrive ned og være konkret på hva du er takknemlig for.  Når du blir vant til det, vil imidlertid snøballen begynne å rulle og du vil kjenne mange ting som du er glad og takknemlig for i livet ditt. 

Tankekverna

Har du en utfordring med negative tanker som kverner og kverner i hodet? Sist uke delte jeg med deg hvor god jeg var på problemfokusering.  Det vi tenker på får vi mer av i livet vårt. Tankene våre er som en boomerang, det du sender ut får du tifold tilbake.  

Da jeg tok valget om å snu problemfokuset til positive og glade tanker, har jeg fått et mye mer rikt og positivt liv. Jeg skal ikke si at jeg ikke lenger har negative tanker. Det har jeg. Forskjellen er at nå har jeg effektive teknikker som jeg bruker for å avlede tankene mine. Og jeg bruker de hver dag. 

Når du ligger i senga og bekymringene tar overhånd, er du en av dem som blir stresset og sier til deg selv: "Nå må jeg slutte å tenke".  Nå må jeg sove!"? Får du sove da? Neppe. Det fører bare til at du blir mer stresset.

Denne uken vil jeg dele en kraftfull teknikk med deg, også skal du få en ny oppgave.

Snu negative tanker ved å snurre film

Teknikken er en effektiv avledningsmanøver for negative tanker, og du kan enkelt gjøre den på deg selv. Når tankene og bekymringene kverner, eller du tenker "nå MÅ jeg" det ene eller det andre, bruker du noen minutter på denne teknikken. Du kan gjøre det akkurat nå. Lukk øynene og følg beskjedene jeg gir deg. 

Lukk øynene dine og se for deg en gang hvor du var glad. Set det som en film. Hva ser du? Hvem er med i filmen, hva gjør dere? Hvilke farger er det på bildet? Er du med i filmen eller ser du deg selv utenfra? Hvilke lyder hører du? Er lyden nærme eller kommer er de langt borte? Når du ser det du ser og hører det du hører, hvor kjenner du følelsen i kroppen din? Hva føler du? Blås opp bildene i filmen og gjør fargene enda klarere, skru opp eller ned lyden så volumet blir helt perfekt. Deretter fyller du hele deg med den gode følelsen i kroppen din. Spil filmen igjen og igjen i hodet ditt, og merk hvordan den får frem smilet rundt munnen og godfølelsen i kroppen!

Når du senere har negative tanker, har du nå et bilde du kan ta frem og se på. Det vil gi deg et smil om munnen! ​

Snu negative tanker og skryt av deg selv

I tillegg vil jeg gi deg en oppgave, som du kan gjøre hver kveld på sengekanten. Skaff deg en bok, en positivitetsbok. I den boken skriver du ned positive ting om deg selv hver kveld. Vi har lett for å skryte av andre, men mindre lett for å skryte av oss selv. Det er på tide at vi begynner med det! 

Det som er viktig er at du skriver i nåtid. Hvis du skriver jeg skal vil ikke kroppen din skjønne det. Kroppen din vil ikke skjønne når du har kommet dit, så det vil alltid være noe som ligger foran deg. Det vil derfor være uoppnåelig. Noe annet som er viktig, er at du selvom du ikke helt føler at du har vært en god mamma i dag, så skriv det! Ved å visualisere og skrive ned det du drømmer om, vil du få mer av det. 

Jeg er en god mamma. (Ikke "jeg har vært en god mamma i dag" eller "jeg skal bli en god mamma") 
Om du skriver at du er en god mamma hver dag, så gjør det ingenting. Husk; at det du tenker, vil du få mer av i livet ditt. Setningen vil derfor fungere som en affirmasjon som etterhvert vil erstatte de negative tankene. 

Husk at du fortsetter med å skrive ned minst en ting du er takknemlig for hver dag (oppgaven fra sist uke). 

​Dette er nok utfordrende for mange, blant annet fordi det er ukjent. Del med oss i kommentarfeltet om noe er uklart eller krevende for deg. Det du lurer på, er det mange andre som også lurer på. Vi svarer på alle spørsmål. 

Er du forelder til barn med ADHD?

Hver uke publiserer jeg en ny artikkel om ADHD og hvordan vi foreldre kan forstå og støtte barna våre best mulig. Og ikke minst, hvordan vi tar vare på oss selv i en krevende hverdag. 

Klikk på knappen under, så sender jeg artiklene gratis til din e-post hver søndag.

JA, SEND MEG ARTIKLER
Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.