Det finnes ingenting å oppmuntre barnet mitt på

gode relasjoner Jun 17, 2017

Mange barn med ADHD har veldig dårlig oppførsel. Når jeg anbefaler oppmuntring, hører jeg ofte foreldre si "Ja, men atferdsproblemene er så store, så det finnes ingenting å oppmuntre!". Desto større grunn til oppmuntring som styrker selvfølelsen!

I skolen og samfunnet forøvrig tenker vi gjerne hvis det er så ille fatt, ja da må vi sette tydelige grenser og konsekvenser. Han må lære at en slik atferd ikke aksepteres. Bruk av konsekvenser gjør atferden til et barn med utfordringer eskalerer. Det er betraktelig mer effektivt å bruke belønninger.

I dag gir jeg deg en betraktelig mer effektiv strategi for ADHD-barn. Den er betraktelig hyggeligere å ta i bruk, OG den virker! 

Jeg veiledet en fortvilet mamma til et barn på 10 år med ADHD. Deres utfordring var at gutten hadde begynt å stjele. Han stjal fra jakker i garderoben på skolen, stjal hjemme hos sine beste venner, hjemme hos foreldrenes venner. Stjelingen tiltok og foreldrene var naturlig nok fortvilet. De hadde prøvd ulike former for konsekvenser og fratatt goder, uten hell. I stedet opplevde foreldrene at den negative atferden eskalerte.

Er det trass eller er det nevrologisk ?

Jeg er selvfølgelig helt enig i at stjeling ikke er riktig og at det ikke er en akseptabel atferd. Men gutten har ADHD. Kan årsaken til stjelingen forklares fra et nevrologisk ståsted i stedet for at det er en gutt som som ønsker å være slem?

Hvis du konstant irettesetter den dårlige atferden, vil du få mer av det. Tankene og følelsene våre fungerer som en boomerang. Det du tenker og føler får du mer av. Det kommer tilbake i mangedoblet styrke.

Et barn med ADHD får mange irettesettelser i løpet av dagen - mange fler enn et barn uten ADHD. Både på skolen og hjemme. "Nå må du", "nå skal du", "du burde ikke gjøre sånn", og "hvorfor kan du ikke bare".

Hvor mange irettesettelser tror du gutten i eksempelet over fikk i løpet av en dag? Jeg vet ikke, men jeg kan med sikkerhet si at det var mange. Ganske sikkert fra skolen hver gang de tok han i stjeling, de andre barna, foreldrene. De var tydelige på å fortelle gutten at dette IKKE er akseptabel atferd. “Stjeler du en gang til så…..”. Og hver gang så lover den lille kroppen bot og bedring, og neste dag skjer det igjen.

Jeg forstår godt at man som voksen, både foreldre og lærere, føler seg maktesløse, uansett om det er stjeling eller annen negativ atferd. Jeg har følt meg ganske maktesløs som mamma selv.

Hva fører negativ oppmerksomhet til?

Hva tror du at all den negative oppmerksomheten får barnet til å føle? Mislykket, lei seg, redd, sint, skamfull. Vonde følelser for en liten kropp å bære på. Men han klarer ikke bedre. Han har et kaos inne i seg og han føler seg som et null. “Jeg er ikke like grei som de andre barna” “jeg er slem” sier kanskje gutten til seg selv. Dette blir en selvoppfyllende profeti for gutten. Han gjør mer av de tingene hvor han får en bekreftelse på at han er slem, om det nå er å slå en medelev, banne, stjele eller kaste bøker i veggen.

Fortsetter vi som voksne med å kjøre på med konsekvenser og tilbakemeldinger på dårlig oppførsel, vil de vonde følelsene bli sterkere og de gå i forsvar ved å bli sinte, eksplodere eller trekke seg tilbake og bli innesluttet og deprimert.

Dette gjelder alle barn, men spesielt for barn med ADHD fordi de får så mange flere negative tilbakemeldinger enn andre barn.

Negative følelser sitter mye lenger i hjernen enn positive følelser. Det har du sikkert merket selv, hvis du er glad, ivrig eller lykkelig, så er det en ganske flyktig følelse, men hvis noen har sagt noe til deg som du ble lei deg for, så kan du nage på det i ukesvis. Det kan henge i flere år etter. Jeg husker enda en venninne av meg på barneskolen som fortalte meg at jeg ikke var ikke noe pen, og kom nok ikke til å få meg noen kjæreste. Og jeg må innrømme, innerst inne, så stikker det enda litt, 35 år etter. Men husker jeg det positive noen sa til meg da? Noen sa jo sikkert det også Nei, det glemmes ganske så fort.

Det beste du kan gjøre for barnet ditt er derfor å ta det på fersken i å gjøre noe bra så ofte som mulig. Og jo dårligere atferd, jo viktigere er det.

I begynnelsen er det kanskje mye dårlig atferd, og du finner kanskje ikke noe positivt ved barnet ditt. Så vondt det enn er å tenke det, så er det tilfelle for mange. Finn de små mikro øyeblikkene i hverdagen. Se hverandre i øynene, le sammen.

Let med lykt og lupe for å finne noe positivt. Du vil alltid finne det, selvom det kan være lite, og betydningsløst for et annet barn. Kanskje sitter han stille ved middagsbordet, noe han ellers aldri gjør? Går han forbi søsteren sin uten å dulte til henne, grip tak i det. Ta han på fersken i alt det gode. Og benevn når hun er ler og er glad. Datteren min har den herligste latteren jeg vet om, og jeg blir så glad når hun ler. Det er bare å si det til henne!

Hvordan gi gode oppmuntringer?

Det første du gjør er å legge merke til når barnet ditt gjør, sier eller føler noe positivt. Deretter benevner du hva du har lagt merke til og verdien i det du ser. Og husk alltid å benevne innsatsen og ikke den de er. 

Feks. : «Hanna, jeg ser at du virkelig jobber hardt med den matteoppgaven. Jeg har lagt merke til at du har prøvd flere ganger uten å gi opp. Du gir ikke gir opp så lett du. Det er kjempe bra!» “Takk for at du gjorde som jeg ba deg om og var stille da jeg snakket i telefonen”.

Gjør det ofte, mange ganger om dagen, og barnet ditt vil sakte men sikkert utvikle en følelse av mestring.

​Hva kan du gjøre da, for at barnets oppførsel skal bli bedre og hva kan du gjøre for å se det positive i all den negative oppførselen?  Du skal få to konkrete øvelse, den første gjør sammen med barnet ditt ved leggetid, og den er så effektiv så jeg anbefaler deg  å gjøre den selv også. Den andre øvelsen er hva du kan gjøre for å kunne se det positive i all den negative oppførselen.

Effektiv øvelse for å snu negativt fokus​

La barna ha hver sin lille positivitetsbok til denne øvelsen. Og kjøp en positivitetsbok til deg selv også! Sett dere ned med boka ved leggetid og spør barnet ditt om 3 positive ting som har skjedd i dag. Skriv det ned, deretter spør du hva som gjorde at det gikk bra. 

Ved å identifisere hva det var som gjorde at det gikk bra, trener du barnet ditt opp til at han har en positiv innvirkning på verden.

For barn med ADHD er det best at de sier det og at du skriver det ned..

Start i kveld: skriv ned 3 positive ting som har skjedd i dag. Under hver positiv ting skriver du grunnen til at det gikk bra. Og du, gjør den på sengekanten hver kveld selv også!

Dette er en krevende øvelse i begynnelsen, og barnet ditt vil ganske sikkert stritte i mot og synes at dette er super teit. Bare fortsett. Etterhvert vil de gi mindre motstand og du vil se et barn som gradvis er mer positiv.

Øvelse for å se de positive sidene hos barnet ditt​

Bruk den samme øvelsen for å trene deg opp til å gi barnet ditt positiv oppmerksomhet. Som jeg sa tidligere, det du fokuserer på får du mer av. Jeg vet ikke med deg, men da jeg var gravid så jeg bare store mager og barnevogner. Jeg ser på langt nær like mange barnevogner nå, men det er neppe fordi det har blitt færre av dem. Derfor kan det i starten være vanskelig å se de positive tingene som barnet ditt gjør. Datteren vår hadde en periode hvor hun var veldig stygg i språket, og etterhvert så hørte jeg jo ikke noe annet enn banneord som kom ut av munnen hennes.

Du må derfor bevisst gå inn for å se etter de gode tingene for å faktisk kunne se det. Jeg anbefaler deg derfor å skrive ned alt det positive sønnen eller datteren din gjør. Det har to hensikter, for det første, du blir oppmerksom på det, og for det andre, du har en bok som du kan slå opp i, og har derfor mye positivt å mate tilbake.

Kommer dette til å få et barn til å slutte å stjele over natta? Nei. Det tar tid å endre atferd. Jeg ber deg likevel om en ting. Ikke kutt ut etter to uker fordi det ikke fungerte. Ha tillit til det jeg vi gir deg.  Stay with it. Vær tålmodig. Vær god og støttende. Se alle de flotte styrkene barnet ditt har! Gjør noe hyggelig sammen. Le. Dans. Syng. Si fine ord til hverandre. Se hverandre i øynene og smil. Vær glade. Hvis kjærlighet. Til barnet ditt, deg selv og alle du er glade i.

Er du forelder til barn med ADHD?

Hver uke publiserer jeg en ny artikkel om ADHD og hvordan vi foreldre kan forstå og støtte barna våre best mulig. Og ikke minst, hvordan vi tar vare på oss selv i en krevende hverdag. 

Klikk på knappen under, så sender jeg artiklene gratis til din e-post hver søndag.

JA, SEND MEG ARTIKLER
Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.