3 sentrale tiltak for å lette overgangen fra ferie til skole

skoleutfordringer Aug 19, 2018

I morgen er det skole. 9 ukers ferie er slutt. Kanskje på tide med hverdag nå, både for små og store. Når det er sagt, så er overgangen fra sommerferie til skole stor og kan være ganske skremmende for barna. 

Dette blogginnlegget skrev jeg for to år tilbake etter påskeferien, men den passer så godt i dag, dagen før skolestart:

AT jeg kunne glemme!!! Jeg tror jeg var så klar for hverdag igjen etter alle disse annerledesdagene, at jeg glemte hvor stor overgang det er å gå fra ferie til skole! Det skulle jeg jo selvfølgelig aldri ha gjort. Det ble ikke mye søvn i natt for å si det sånn. Skolen begynte for brått, hun var ikke klar. Og da ble det vanskelig mye frustrasjon og altfor mye stress for en liten kropp. Hun gråt og spurte om det ikke kunne være mulig å "ha skole uten ferie?". "Eller ferie uten skole". (Kanskje enda bedre:-)

Jeg vet jo så godt at overgang etter en ferie er ubehagelig og forstyrrende. ​Og jeg prøver å være forberedt, men denne gangen var jeg ikke det. Dessuten kommer det to ny elever i klassen første dag etter påske også. Fullt forståelig at det blir vanskelig. Rett og slett ganske uforutsigbart. 

Kjenner du deg igjen? Hvordan har var det hos dere i går kveld og idag morges? ​

Jeg pleier, eller jeg prøver, å være flink å ha på ADHD-brillene, men noen ganger glemmer jeg det. Slik som nå. Men hvordan bygger vi som foreldre støttestrukturen, slik at overgangene blir mindre stressende? Hvis jeg kunne skrudd tiden tilbake, hvordan hadde jeg da hanskes med denne situasjonen MED brillene på? ​Her er tre viktige tiltak for å legge til rette for en god overgang fra ferie til skole

Hvordan du legger til rette for en god overgang fra ferie til skole

​1. Planlegge i god tid

Planleggingen er alfa og omega. Barn med ADHD trenger å bli forberedt i god tid på ferien som kommer. Et par dager før må vi snakke om at nå er det skolefri og spåskeferie. Gjenta. Mange som har barn med autisme og ADHD erfarer at feriene ofte er mer slitsomme enn hverdagene. Disse annerledesdagene uten struktur er et mareritt. Det er jo så uforutsigbart. Også er plutselig butikker stengt på en fredag? Og hvorfor er fredagen LANG? Mandagen er jammen også som en søndag selv om det egentlig er en mandag! Og skolen begynner på tirsdag. Påsken er rett og slett veldig rotete. Og derfor er planleggingen så viktig. Snakk med barnet på forhånd om ting som skal skje som er utenfor rutinen. Og i påska er det veldig mye. 

2. Tidsplan​

Det varierer fra barn til barn hvor detaljert tidsplan det er behov for. Generelt forstår barn med autisme bilder og tegninger bedre enn ord og forklaringer. Bruk derfor bilder og mindre tekst slik at tidsplanen fungerer som et visuelt hjelpemiddel.

For oss fungerer det med en todelt plan. Vi har en stor ukeplan på veggen. Der skriver vi ned den enkeltes aktiviteter for hver dag. Husk å skrive opp de voksnes planer også! Vi har brent oss på flere ganger at det ikke er ført opp når jeg skal på trening for eksempel. Også kommer det som en stor overraskelse. Dessuten, så er det disiplinerende for DIN del! For at du skal få litt tid til deg selv:-)

På ukeplanen fører vi også på når det er gym, middagen for hver dag, og barnas plikter hver dag. Ukeplanen tar på en måte hånd om de store overgangene.

I tillegg har vi en whiteboard som vi bruker som støtte for i enkelte aktiviteter som må deles opp i handlingskjeder. Det vil si at her lager jeg en støttestruktur for de små overgangene som vi andre neppe tenker på en gang. Det kan for eksempel være en kveldsrutine eller en helgemorgen. Da fører jeg på hva som skal gjøres punkt for punkt (dusje og vaske håret, klær, spise, rydde opp etter mat, pusse tenner, rydde rom).  Dette senker stresset og øker barnets følelse av kontroll.

Her vil det variere fra barn til barn om du må følge opp punkt for punkt, eller om du kan være mer i bakgrunnen. Noen barn trenger den støtten det gir med en slik detaljert tidsplan for alle dagens små og store gjøremål, for andre, som oss, er det nok å ha en oversikt over de store overgangene, mens jeg deler opp i små handlingskjeder ved behov. Det er da ofte det som ikke er innarbeidet som en rutine. For eksempel er morgenen hos oss blitt en rutine, hun vet hva hun skal gjøre steg for steg, og da er det ikke nødvendig med en slik plan. Det finnes flere dataprogrammer ​som kan brukes, men vi fant ut at det ikke var behovet for oss.

3. Verbal forberedelse som ekstra støtte

Selv om vi har laget en plan som støtter både med bilde og tekst, er det også nødvendig å forberede for overgangene verbalt. Hvis du sier; " På tide å gå til legen, " uten advarsel, er det som å be om bråk. Selvom det står på planen at legetimen er klokka 1400.  I stedet må du la han eller henne mentalt forberede seg på endringen ved å starte med en verbal kø. Du kan for eksempel si: "Vi drar til legekontoret om 15 minutter", du kan også gjerne sette på en nedteller, slik at barnet kan se hvor mye tid som gjenstår. Minn ham halvveis gjennom at når klokka ringer, er det på tide å gå.

Når tiden er ute, følger du barnet gjennom overgangen, med å avslutte det han holder på med og gå til gangen for å ta på ytterklær.  På den måten lærer barnet at når klokken ringer, er det på tide å skifte. Å forberede i god tid fra en overgang til en annen, er viktig i alle sammenhenger, og godt for alle barn.

Tenk deg et barn som sitter fordypet i IPaden også forstyrrer du plutselig med "Nå er det middag!" Og gjerne fulgt av en "fort deg, maten blir kald!". Jeg vet ikke hvordan det er hos dere, men hos oss fungerer det meget dårlig! Det er som å be om kald mat og en utrivelig stund. Hvis jeg derimot bruker prinsippet over med å gå bort til datteren min, gjerne legge en hånd på skulderen, og si at "nå er det middag om 10 minutter, så om 5 minutter må du legge bort IPaden", og deretter følger opp det igjen, går det gjerne mye bedre. 

Til slutt er det helt nødvendig med en god dose tålmodighet. Dette tar tid, men det som er fordelen er at når en rutine er innarbeidet, da fungerer det til gjengjeld godt! Her i huset har vi nå mentalt begynt å forberede skolen i morgen, og håper på en natt med litt mer søvn! Våren er jo gjerne full av annerledesdager, så husk å forberede godt! 

Er du forelder til barn med ADHD?

Hver uke publiserer jeg en ny artikkel om ADHD og hvordan vi foreldre kan forstå og støtte barna våre best mulig. Og ikke minst, hvordan vi tar vare på oss selv i en krevende hverdag. 

Klikk på knappen under, så sender jeg artiklene gratis til din e-post hver søndag.

JA, SEND MEG ARTIKLER
Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.