3 steg for å sette meningsfulle og realistiske mål for foreldre til barn med utfordringer

Hvert år så setter millioner av mennesker verden over seg nyttårsforsetter. Vi skal begynne med regelmessig trening, spise sunnere, legge oss tidligere og stå opp tidligere, drikke mindre, få det bedre i familien, lage rutiner og systemer. Lista er lang.
 
Hva er ditt nyttårsforsett for 2019? Er du en av alle de som trener masse i januar og for deretter begynner å komme med unnskyldningene uti februar, for så å slutte helt i mars? Eller som tenker at nå skal det bli slutt på alt bråket i familien! Nå er det nok! Men så aner du ikke hva du skal gjøre, hvordan du skal gjøre det. Du jobber med hundre utfordringer på en gang, for så å bare konkludere med at nei, det funker ikke, funker ikke. Også er du tilbake på skratch igjen. 
 
Jeg var en av de som pleide å sette meg nyttårsforsett, og en av de som like ofte opplevde å mislykkes. Jeg klarte ikke å opprettholde treningen tre ganger i uka. I skvisen mellom jobb og familie, var det umulig å få inn treningssenteret. Det viktigste det førte til, var nederlagsfølelse.  
 
Det siste jeg ønsker å starte et nytt år med, er nederlagsfølelse. Og kanskje spesielt fordi det er nok utfordringer i livet mitt fra før, som jeg i liten grad kan kontrollere, så er det ikke noe vits å planlegge for nederlag. 
 
Det nye året er derfor ikke lenger  en haug med nyttårsforsett, men det er for meg en frisk start. En start for refleksjon på hva som egentlig er viktig for meg. Hvordan ønsker jeg egentlig å leve livet mitt?
 
Jeg brukte juleferien med penn og papir på å reflektere over året som har gått. Og jeg koste meg med det! Hva er jeg stolt av, hva er jeg ikke så stolt av? Hvilke læringer har jeg gjort meg? Alt det jeg har gjort, som ikke har gått som forventet, er læring. Og DET tar jeg med meg inn i det nye året. 
 
"Galskap er å fortsette å gjøre det samme, of forvente at det endrer seg" sa Einstein. Det er så selvfølgelig når vi hører det. Men allikevel, så fortsetter vi med å gjøre det som ikke virker igjen og igjen. 
 
For å slutte å fortsette med det som ikke fungerer, så gjør de to øvelsene under. Jeg lover deg at det er mye mer motiverende enn nyttårsforsett, og ikke minst, skriver du de ned, og tar en titt på de innimellom, så står du i fare for å nå de:-)

3 steg for å sette realistiske nyttårsforsett 

1. Hva er viktig for deg?

Derfor, i stedet for å fokusere på nyttårsforsett, så fokuser på det som er viktigst for deg. 
Hva er det som er aller viktigst for deg? 
Og hvorfor er  dette viktig? 
 
Når jeg stiller meg de spørsmålene kommer ikke trening 3 ganger i uka på første plass. Der kommer relasjonene i livet mitt. De menneskene rundt meg som virkelig betyr noe for meg.  
 
Da jeg gjorde denne øvelsen i jula, så den slik ut:
For familien min, er det for meg i år å ha det hyggelig sammen. Dette er viktig fordi det gir oss et fellesskap, kjærlighet, trygghet, glede og samhold. Barna mine vil bli roligere og få bedre selvfølelse. 
 
Det er viktig for meg å styrke relasjonen til mannen min. Dette er viktig av de samme grunnene som over. Det er viktig for meg å ha noen andre roller enn mamma og ADHD-Veilederen. 
 
Det er også viktig for meg å jobbe mindre i 2019. Jeg har jobbet knallhardt for at ADHD-Veilederens verdier skal bli kjent og for en økt forståelse i samfunnet for barn med ADHD og andre utfordringer. Det har jeg klart. Og det har vært viktig. Men, skal jeg holde ut, så trenger jeg også å ta vare på meg selv og familien min. Dette er viktig for meg fordi det gir meg balanse, ro, frihet, overskudd, energi og glede i det jeg gjør. Det er også viktig for å "live as I preach". 
 
Nå er det din tur, hva er viktig for deg, og hvorfor er det det? 

2. Hvilke tiltak trenger du å gjennomføre?

Når du har gjort det, er turen kommet til tiltak. Hva trenger du å gjøre for å gjennomføre det som er viktig? Her er det viktig å ha tunga rett i munnen. Still deg selv spørsmålet, hva er det første jeg trenger å gjøre for å nå målet mitt? Det andre venter du med. 
 
Tiltak vi har laget, er at vi skal ha minimum en felles aktivitet som familie i måneden, som å gå på teater, kino, ut å spise osv. Et bedre mål er dersom vi også kommer oss ut på en søndagstur hele gjengen en søndag i måneden. 
Mannen min og jeg har planlagt en date i måneden. Klarer vi det, er det et stort fremskritt. Et bedre mål er dersom vi i tillegg har en felles lunsj i måneden. 
 
Det at jeg har disse hyggelige tingene å glede meg til,  gjør at det tredje målet mitt, om å jobbe mindre, blir viktigere. (Ps. Jeg trenger litt øvelse, , blogginnlegget skrives fredag kveld på 2300.....)

3. Sett tiltakene i kalenderen

Som du sikkert har erfart, er det mye som ikke blir gjort, hvis vi ikke har det i kalenderen. Derfor sett det i kalenderen allerede NÅ! Sjansene for å nå målet ditt øker dramatisk! 
 
Aktivitetene for januar med både mann og familie er allerede i kalenderen, og jeg kjenner at jeg gleder meg allerede! Jeg har en lunsj å glede meg til, en teatertur med mannen (julegave, mye hyggeligere enn å gi ting) og en overraskelse med familien! Dessuten har jeg meldt meg på et yogakurs (just for me).
 
For noen år siden lærte jeg av businesscoach Gry Sinding å sette FUN inn på kalenderen først. Nå, i 2019 har jeg endelig lært, og sett verdien av det! 
 
Jeg håper at dette var til inspirasjon! 
Og du, jeg vil gjerne høre hva som er viktigst for deg i det nye året, og hvorfor er akkurat dette viktig? 
 

Click here to subscribe

Er du forelder til barn med ADHD?

Hver uke publiserer jeg en ny artikkel om ADHD og hvordan vi foreldre kan forstå og støtte barna våre best mulig. Og ikke minst, hvordan vi tar vare på oss selv i en krevende hverdag. 

Klikk på knappen under, så sender jeg artiklene gratis til din e-post hver søndag.

JA, SEND MEG ARTIKLER
Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.