Hvorfor rosomani kan ødelegge selvbildet

Roser du barnet ditt ofte på utseendet og produkt?  “Så flink du er”, “åh, så nydelig tegning”, “du er kjempe pen”. Foreldre i dag roser og belønner barna sine så mye at det er betimelig å stille spørsmålet om vi oppdrar en generasjon med rosomane. Barna vokser opp avhengige av ros.

Ros på produkt bygger IKKE selvfølelse.  Det å til stadighet få høre hvor pen du er, flink du er og pent du tegner, fører ikke til at du får troa på deg selv. Det fører til det motsatte.​

Men, når det er sagt, vi skal fokusere på det positive barnet gjør. Og du skal oppmuntre barnet ditt. Masse! Faktisk skal 80 prosent av alt det som kommer ut av munnen din være positivt! Der har jeg et langt stykke igjen for å si det sånn...

Ros som hjørnesteinen i barneoppdragelsen

Ros kom inn i barneoppdragelsen i begynnelsen av 1970-tallet. Alt skulle roses. Ungene var de smarteste, nydeligste, peneste, flinkeste. Og ros ble selve hjørnesteinen i barneoppdragelsen. Psykologer og foreldre tenkte at jo mer vi fortalte barna hvor flotte de var, jo bedre selvfølelse fikk de.

Dette har ført til et samfunn med både barn og voksne som trenger en konstant bekreftelse på at det de gjør er bra nok for at de skal føle seg gode nok. I stedet for å kunne lytte innover i egen kropp.

Kjenner du noen rosomane?

Det er jo ikke slik at vi voksne våknet en dag og ble rosomane.

Det skjedde da vi var små. Vi fikk så mye ros, også ble vi avhengig av rosen, og den fungerte som en ekstern belønning for atferden vår.

Hvorfor er ikke ros bra?

Hvis du roser barnet ditt på egenskaper vil han hele tiden se til deg for å få bekreftelse på at han har gjort det bra. Når han blir eldre og kamerater er viktigere enn foreldre, så vil han være opptatt av hva han må gjøre for at de andre skal like han.

Barn som vokser opp og er avhengig av ros, trenger hele tiden oppmerksomhet og veiledning fra arbeidsgiver, ektefelle og andre voksne på hvordan de gjør det, og om det de gjør er bra nok. Med andre ord, ganske vanskelige mennesker å leve og jobbe sammen med!

Jeg er sikker på at du ønsker et barn med god selvtillit og selvfølelse. For å utvikle en god selvfølelse hos barna våre må vi skifte perspektiv: vi må fokusere på oppmuntring.

Ros bedømmer - oppmuntring inspirerer

Ros uttrykker en bedømmelse. Ros fokuserer på den som gjør noe. feks: Du er så flink gutt!

Oppmuntring inspirerer. Oppmuntring gjør at barnet får lyst til å prøve fordi fokuset er på hva barnet faktisk har gjort. “Takk for at du dekte på bordet, det var til stor hjelp for meg”.

Tenk på deg selv, vil du bli bedømt eller inspirert? Svaret er jo opplagt.

Hvis du har sagt til sønnen din: “åh, du er så flink gutt til å dekke på bordet!”. Hvis du like etterpå ber han å ta ut av oppvaskmaskinen og han ikke gjør det, så blir du kanskje irritert og sier noe sånt som at “Nå må du begynne å høre på beskjeder! Jeg ba deg for 5 minutter siden om å ta ut av maskinen”.

I løpet av 5 minutter har gutten gått fra å være snill og flink til å bli håpløs. Ikke rart at han blir forvirret. 

Ros fokuserer på produktet - oppmuntring på prosessen

Med ros er fokuset på produktet, og fokuset blir på et bra eller dårlig produkt. Og det er allerede for sent å gjøre noe med. Med andre ord, det blir lett et perfekthetstyranni.

Oppmuntrer du derimot så fokuserer du på forsøket. På den innsatsen som barnet ditt legger ned, og som det er mulig å forbedre. Gikk det ikke så bra, så motiverer du han gjennom oppmuntring til å jobbe hardere neste gang

Et eksempel med karakterer:

“Wow, så flink du har vært, en 5´er på naturfagsprøven er jo råbra! Jeg er så stolt av deg” Det er flott med en 5´er, men fokuset er på karakteren og ikke på den innsatsen som er lagt ned for å få den karakteren. En annen måte å si det på er :“Jeg vet at du har jobbet hardt for å få denne 5´ern på naturfagsprøven. Du har all grunn til å være stolt over innsatsen din!”

Fokuset her er på innsatsen barnet har lagt ned, og at han har grunn til å være stolt av det han har gjort. Det som er viktig for å utvikle en god selvfølelse, er at han er stolt av seg selv, det er ikke så viktig at du er stolt av han. Det spiller ingen rolle om du er stolt over karakteren til sønnen , hvis ikke han eller hun selv kan klappe seg på skulderen og være stolt over seg selv. 

Fokuser alltid på den innsatsen barnet ditt har lagt ned, ikke på resultatet! Det er kvalitetene som vi vil inspirere. Med hard arbeid vil de få godt resultat. Men hva som er et bra resultat for en, er ikke det for en annen, og hva som er godt resultat i engelsk er et dårlig resultat i naturfag. Men han kan ha jobbet like hardt med begge fagene!

Et lite tips på veien

Dette kan være en stor overgang for deg. Start med å reflekter over om du gir mest ros eller mest oppmuntring. Deretter øver du inn noen oppmuntringsfraser du kan bruke slik at det faller mer naturlig for deg.

For å bygge våre kjæres selvfølelse er dette første skrittet på veien! Lykke til, og del med oss under hvordan du oppmuntrer barna dine!

 

Er du forelder til barn med ADHD?

Hver uke publiserer jeg en ny artikkel om ADHD og hvordan vi foreldre kan forstå og støtte barna våre best mulig. Og ikke minst, hvordan vi tar vare på oss selv i en krevende hverdag. 

Klikk på knappen under, så sender jeg artiklene gratis til din e-post hver søndag.

JA, SEND MEG ARTIKLER
Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.