De 12 viktigste tipsene for å forberede barn med ADHD for skolestart

skoleutfordringer Aug 11, 2019
En uke igjen. 9 ukers ferie er slutt. I dette innlegget får du tolv tips til å forberede skolestart på en god måte for barn med ADHD og andre nevrodiverse barn. 
 
Kanskje på tide med hverdag nå, både for små og store. Når det er sagt, så er overgangen fra sommerferie til skole stor og kan være ganske skremmende for barna. For barn som har  utfordringer med overganger, tidshåndtering, konsentrasjon, fokus, følelsesregulering og så mye mer, er dette noen vanskelige uker på året.
 
 
"AT jeg kunne glemme!!! Jeg tror jeg var så klar for hverdag igjen etter alle disse annerledesdagene, at jeg glemte hvor stor overgang det er å gå fra ferie til skole!
Det skulle jeg jo selvfølgelig aldri ha gjort. Det ble ikke mye søvn i natt for å si det sånn. Skolen begynte for brått, hun var ikke klar. Og da ble det vanskelig mye frustrasjon og altfor mye stress for en liten kropp. Hun gråt og spurte om det ikke kunne være mulig å "ha skole uten ferie?". "Eller ferie uten skole". (Kanskje enda bedre:-)
 
Jeg vet jo så godt at overgang etter en ferie er ubehagelig og forstyrrende. Og jeg prøver å være forberedt, men denne gangen var jeg ikke det. Dessuten kommer det to ny elever i klassen første dag etter påske også. Fullt forståelig at det blir vanskelig. Rett og slett ganske uforutsigbart. 
 
Jeg pleier, eller jeg prøver, å være flink å ha på ADHD-brillene, men noen ganger glemmer jeg det. Slik som nå. Men hvordan bygger vi som foreldre støttestrukturen, slik at overgangene blir mindre stressende? Hvis jeg kunne skrudd tiden tilbake, hvordan hadde jeg da hanskes med denne situasjonen MED brillene på?" 
Cecilie Jahreie (2017)

 12 tips for god overgang fra ferie til skole

Her er tolv tips for å legge til rette for en god overgang fra ferie til skole, med ADHD-brillene på. Ved å gjøre dette den kommende uken, blir antakelig skolestart lettere for både små og store.

1. Flytt leggetiden litt tidligere hver kveld

Det kan bli en lettere overgang til hverdagen om barnet legger seg litt tidligere hver kveld. Har du en som liker å ligge å dra seg lenge på morgenen, vekk de litt tidligere hver morgen.
 
En annen ide er også å la de lese på senga 30 minutter eller mer før lyset skal være slukket.

 2. Ta en tur til skolen, skolegården

Barn med ADHD har utfordringer med overganger og forståelse av tid. Overgangen ferie til skole er en stor overgang og to måneder er et hav av tid. Ta en tur til skolen, lek i skolegården. Kanskje får dere mulighet til å se klasserommet?
Dette er spesielt viktig om det er skifte av skole/klasserom.

 3. Ny lærer - treff læreren på forhånd

Ny lærer kan være skremmende for alle barn. For barn med ADHD kvil det antakelig være skikkelig stressende. Alle lærere er på jobb noen dager før elevene kommer. Få en avtale med læreren for å hilse på og bli litt kjent. En ting er at dere voksne kanskje har hatt eller skal ha et møte for at lærer skal bli kjent med eleven, men la også barnet bli kjent med læreren.

4. Lek med noen i klassen

Har du en som har utfordringer med å få til avtaler med venner selv? Kan du hjelpe slik at han eller henne får leke med noen av klassekameratene før skolen begynner?

5. Følelsesmessig forberedelse

Det er mye snakk om praktiske forberedelser.
I hvor stor grad er du bevisst på den følelsesmessige forberedelsen?
 
Da min datter var yngre, begynte hun med å grue seg til skolestart tre uker før. Hun kunne stikke av, hun gråt, ble innesluttet, sint. Hun hadde det rett og slett veldig vanskelig.
 
Det hadde ikke vært nok for henne med system og struktur. Hun trengte at vi snakket om hva som var krevende, hun trengte hjelp til hvordan håndtere følelseskaoset inni henne.
 
Når barnet er rolig, så bruk problemløsning til å ha en brainstorming på hvordan dere kan gjøre ting slik at det blir best mulig.

6. Planer og struktur

Har dere ikke en ukeplan for hele familien, skaff det. 
Skriv opp alle fritidsaktiviteter, plikter som barnet har, når det er gym, svømming, middag hver dag, dere voksnes planer ikke minst. Gjør det transparent.
 
Barn med ADHD er helt avhengig av rutiner. Det gjør det enklere for barnet og for deg. Lag en kveldsrutiner og en morgenrutine, der ting skjer i samme rekkefølge hver gang. For at det ikke skal bli for mye, innfør en rutine av gangen. Det kan være at du må være tålmodig, men når rutinen er innarbeidet, går det som smurt.

7. Kjøpe litt skoleutstyr

Barn elsker å kjøpe noe nye ting til skolestart. Ta dem med til bokhandelen og la de velge ut litt stæsj. Om de ikke trenger penal og sekk, så la de få velge seg ut noe lite; som et kult bokbind med smiles, kule blyanter, eller skrivebok. Det er med på barnas mentale forberedelse.

8. Få ekstra sett med bøker og ha de på et fast sted

Har du en som hele tiden glemmer bøker på skolen og derfor ikke får gjort lekser? Spør om det er mulig å få et ekstra sett med bøker. Mange skoler er velvillige til dette. La bøkene og skoleutstyret ha en fast plass hjemme, slik at det er lett å finne og rydde på plass igjen.

9. Organiser fag i farger

For mange barn som har utfordringer med organisering, kan det hjelpe at hvert fag har sin farge. For eksempel at norsk er rød. La da norsk være rødt på timeplanen, ha rødt trekk eller rød merkelapp på norskbøkene osv.

10. Ta klærne frem og pakk matboks dagen før

Det rådet som alle vet, men få får gjort? Jeg er ikke alltid så flink til dette selv. Men du verden så mye enklere det er dagen etter. Dessuten, blir det gjort dagen i forveien, så er det lettere å la barnet smøre sin egen matpakke og være med på å legge frem klær, noe som øker selvstendigheten.
 
Det er lett å gjøre dette rett før sengetid, når barnet er trøtt og sliten. Ikke en god ide. Gjør det litt tidligere på kvelden, slik at dere har god tid. Sett det inn som en del av kveldsrutinene.

11. Feire at sommeren er ferdig

Vi feirer alt for lite de fleste av oss! Vi skulle feiret betraktelig mer. Så ta en feiring over at sommeren er slutt og hverdagen begynner.
Ha en koselig middag, skål med brus og gjør litt ekstra ut av det!

12. Legg deg tidlig selv

Det er ikke bare barna som må ha en gradvis overgang til hverdagens leggerutiner. Det er sikkert flere enn meg som har kost seg med med sene kveldstimer med noe godt i glasset på terrassen.
 
Husk å komme deg i seng tidlig selv, slik at du kan stå opp uthvilt litt tidligere enn vanlig første skoledag. Gjør deg selv ferdig før du må vekke og følge opp barna. Ha tid og vær forberedt på frustrasjonsutbrudd.
 
Planlegg å gå til skolen 15 minutter før dere må. I verste fall så har de tid til å leke i skolegården før det ringer inn!

Lykke til!

 
 

Er du forelder til barn med ADHD?

Hver uke publiserer jeg en ny artikkel om ADHD og hvordan vi foreldre kan forstå og støtte barna våre best mulig. Og ikke minst, hvordan vi tar vare på oss selv i en krevende hverdag. 

Klikk på knappen under, så sender jeg artiklene gratis til din e-post hver søndag.

JA, SEND MEG ARTIKLER
Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.