De kritiske strategiene for å snu en kaotisk, stressende morgen. Del 1

 

Er det mulig å få en morgen uten kaos og stress? Noen ganger så føles livet mitt ut som en evigvarende berg- og dalbanetur. Og kanskje det er det vi må forvente som foreldre til komplekse barn. 

Jeg vet ikke hvordan morgenen er hos deg, men jeg møter mange foreldre som beskriver scener som er nesten identiske med slik det er her i huset. Helt ærlig, hos oss kan morgenene være et mareritt. Enkelte dager sier mannen min at han gruer seg til å våkne.  Ikke en god start på dagen med andre ord. Jeg er sikker på at vi har prøvd alt for å få de ungene ut av huset. Vi har brukt ting som motiverer, konsekvenser, forsterkning, dra av de dyna, skriking og bestikkelser. Vi har prøvd det meste.  Vi har enda til gode å finne den magiske løsningen som virkelig virker. Men selvom det ikke finnes en magisk løsning, så betyr ikke det at det ikke er mulig å få betraktelig bedre. Og det har vi fått. 

Så til 10 000 kroners spørsmålet: Hva gjør vi for å få morgener som er levelige, og kanskje til og med litt hyggelige?​

Dette er så viktig og godt at jeg har delt det opp i to innlegg. Les del 2 her. Bli med meg, les begge og prøv noen av tipsene i begge innleggene. Denne uken har jeg fokus på første bud: som er å håndtere seg selv. Gjør du ikke det, så vil ingenting annet fungere. Når du har deg selv under kontroll, tar vi i neste uke for oss noen tips og triks for å hjelpe ungene.

Håndtere deg selv

I den første delen, så gir jeg deg 5 kritiske tips for å håndtere deg og ditt stress i en krevende morgensituasjon.

La dagen starte godt

Hver morgen så ringer vekkerklokka 0610. For de neste 50 minuttene så gjør jeg det som er godt for meg (planen er i alle fall at dette skal skje hver dag): morgenyoga, meditasjon, positive tanker og et par sider av en bok som gjør meg godt sammen med morgenkaffen min. Når klokka er 0700 puster jeg dypt, tar på meg et smil om munnen og er jeg klar for morgenens første vekking (merk: første). Når jeg starter dagen med tid for meg selv og positive tanker, har jeg mye mer overskudd til å takle det som kommer av utfordringer enn når jeg går direkte fra min seng til å vekke to barn. 

Riktig pust for å roe ned nervesystemet

Det er ikke bare noe  tull fra Østen. Det å være bevisst på hvordan du puster gjør en kjempe forskjell for å bli roligere. Hvis du ikke er så vant med pusteøvelser, begynn med å bli bevisst på pusten din. Puster du fra brystet og opp eller har du gode, lange magedrag? Øv deg på å puste  rolig ut og inn gjennom nesen, pust fra magen og ​fyll ribbene godt med luft før du puster ut igjen. 

I videoen under,  viser jeg deg en spesiell pusteøvelse for å oppnå ro. Perfekt å gjøre før du vekker barna med andre ord. Du trenger bare å gjøre det et minutt for å oppnå effekt. Ta høyre hånd og plasser lillefingeren på venstre nesebor og tommel på høyre nesebor. Slipp opp lillefingeren og pust inn igjennom venstre nesebor, lukk og slipp opp tommel og pust ut igjennom høyre. Lukk, åpne lillefinger og pust inn igjennom venstre osv. Gjør dette i minst et minutt.

Bli bevisst tankene dine midt i kaoset

Når situasjonen vi står i blir kaotisk, så er det gjerne hundre ting som raser igjennom hodet vårt, noen ganger så kommer alle tankene på en gang. Typiske tanker er:

Hva er det som skjer? Hadde jeg bare vært en bedre mamma….
ADHD eller ikke - denne  atferden må stoppe - jeg kan ikke tolerere sånn atferd.
Er dette ADHD eller er han bare uoppdragen?
Jeg vet at det er ADHD´en hennes som gjør dette, men jeg føler meg fullstendig hjelpesløs.
​Med andre ord ikke så veldig oppløftende tanker. Mer konstruktive og oppløftende tanker vil være:

  • Hvordan kan jeg hjelpe barnet mitt med dette? Det er helt åpenbart at hun har det vanskelig, og jeg vil jo så gjerne at hun skal ha det bra /være glad.
  • Jeg vet at vi kan komme opp med en løsning som vil hjelpe henne og gjøre livet vårt bedre.
  • Det er ikke noe som bra eller dårlig med det som skjer- det er bare som det er. Jeg vet at det er en grunn til det som foregår, men jeg vet ikke hva det er.

Når du står midt i morgen kaoset, så erfarer vi gjerne noen av alle disse tankene. Jeg vil derfor oppfordre deg til å ta deg et minutt og reflekter over følgende:

  •  Øker eller minsker tankene som strømmer gjennom hodet ditt om morgenen, stressnivået ditt? 
  • Hvordan hjelper det deg å se situasjonen fra et annet perspektiv (en av de roligere tankene som er vist over)

Kom ut av kaosmodus

Nummer én jobb for de fleste av oss, er å komme ut av «kaosmoduset». Det er vanskelig å oppdra effektivt med stresshormoner som raser rundt i kroppen vår. Gjør noe for å roe deg ned i øyeblikket. For eksempel pusteøvelsen jeg ga deg. Deretter bestemmer du deg for en mer hensiktsmessig reaksjon. Hva du kan fortelle deg selv som vil hjelpe mest? Kom opp med en tanke som vil hjelpe deg med å rolig ta kontroll over situasjonen, før du handler. Dette er de to tankene jeg velger oftest:

  • Hva er det som skjer nå?​
  • Hva er grunnen til at hun oppfører seg sånn?
  • Hvordan kan jeg best hjelpe henne med dette? Det er tydelig at hun har det vanskelig og jeg vil hjelpe henne slik at hun gradvis blir mer uavhengig og at hun skal lykkes.

Tålmodighet er en dyd

Jeg vet det ikke er lett å være tålmodig midt i stormen, men det finnes noen enkle teknikker. Jeg kan ikke love deg forbedring etter en gang, men med jevnlig øvelse vil du merke forskjell. Det som gjorde den største forskjellen for meg i håndtere med selv, var teknikker fra coaching og yoga.

Husk: Det eneste vi alltid har kontroll over i enhver situasjon er vår reaksjon. Grip den fordelen​ og ta kontroll over deg selv i møte med utfordrende situasjoner som morgenkaos. Når du har blitt bevisst at "ojsann, dette er en lite hensiktsmessig reaksjon, har du kommet et godt stykke på vei, selv om du enda ikke klarer å snu reaksjonen før den når klimaks. Selv om det er litt nytt og uvant, anbefaler jeg deg å starte med i alle fall et av disse tipsene denne uken. Deretter kan du ta et til.

Er du forelder til barn med ADHD?

Hver uke publiserer jeg en ny artikkel om ADHD og hvordan vi foreldre kan forstå og støtte barna våre best mulig. Og ikke minst, hvordan vi tar vare på oss selv i en krevende hverdag. 

Klikk på knappen under, så sender jeg artiklene gratis til din e-post hver søndag.

JA, SEND MEG ARTIKLER
Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.