Fra Overlevelse til Mestring. Del 1: Takknemlighet

For 7 år siden møtte jeg veggen for første gang. Noen år etter skjedde det igjen. Rettsaken mot Bering Breivik gikk på TV. Jeg lå på sofaen, i pysjen, så på rulleteksten på TV som oppdaterte seerne på hva som skjedde i rettslokalet. Jeg kastet et blikk bort på plantene i vinduskarmen. De trenger å vannes. Jeg konkluderte og fortsatte å se på rulleteksten. Det nærmet seg tiden hvor jentene kom fra skolen. Jeg måtte kle på meg. De må ikke se mamma i pysjen langt på dag.

Mental helse blant mødre

Det er store forskjeller i mental helse blant mødre til barn med funksjonsnedsettelser i forhold til foreldre til funksjonsfriske barn. Dette har en direkte konsekvens for deres foreldrerolle.

Videre vet vi at mødrenes psykiske helse ikke først og fremst knyttet til barnets funksjonshemming, men til barnets atferdsmessige og emosjonelle vansker, det store omsorgsbehovet, alle bekymringene vi har for barnets fremtid og familiens fungering.

Mange foreldre, og særlig mødre, føler en annerledeshet, stigmatisering og ensomhet som preger hele vår identitet. Foreldres mentale helse stor betydning for barna. Depresjon hos mødre er en av de enkeltfaktorer som er tettest knyttet til utvikling og opprettholdelse av problematferd hos førskolebarn.

Jeg sier ikke dette for at du skal føle skyld på noen måte, men for å hjelpe deg til å bli bevisst på at det er viktig for barna dine og familien din at du tar vare på deg selv.

Noen ganger møter du den reddende engelelen

Endringen for meg var en reddende engel i helsevesenet som så det uheldige mønsteret. Hun hjalp meg til å se og sette ord på den uheldige dansen vi danset. Mor ble sykemeldt, jeg fikk det gradvis bedre, jenta endret atferd, ble mindre stresset, mor fikk mer overskudd. Gikk tilbake på jobb etter året var omme. Også går det noen måneder. Jentas atferd endrer seg. Det blir verre. Mer alvorlig. Mammaen blir sykemeldt. Igjen.

Jeg er jentas kompass. Hun leser meg som en åpen bok. Mammaen tror hun kan skjule sine dårlige perioder, men jenta senser det. Det gjør jenta urolig. Engstelig. Mamma er jo ikke som hun pleier. Hva skjer? Jenta endrer atferd.

Jeg har gått på PMTO kurs, jeg har gått på foreldrekurs for autismeforeldre. Jeg har gått til psykolog(er). Hvorfor hjelper det ikke? Hvorfor blir det ikke bra? Jeg roser, har belønninger og setter konsekvenser. Jeg snakker og snakker og snakker hos psykologen om alle problemene mine.

The point of no return

Det var en solskinnsdag. Varmen hadde nettopp begynt å sette seg i lufta. Jeg var dårlig, jeg synes synd på meg selv. På dette livet mitt som jeg ikke hadde bedt om og ikke ville ha. Jeg hadde klump i magen og brystet som gjorde det vanskelig å puste fritt. Jeg sov dårlig. Jeg hadde isolert meg.

Denne solskinnsdagen ble et veiskille i livet mitt. Jeg gikk mange runder med meg selv og tankene mine. Og fant ut at jeg måtte ta et valg. Det kunne ikke fortsette slik. Jeg ville ødelegge ikke bare for meg selv, men også for de kjæreste jeg hadde rundt meg. Jeg måtte endre meg selv og tankene mine. Jeg måtte begynne å leve for meg selv, og ikke bare for barna mine. Jeg måtte gå fra offer til å bli sjef i eget liv. Fra overlevelse til mestring.

Jeg var jo utrolig god til å snakke om problemene mine. Det var jo det jeg hadde gjort i alle år. Flere psykologer hadde hørt om alle mine problemer og miserable liv, mange venner hadde hørt så altfor mange ganger hvor vanskelig alt er. Mannen min og jeg elsket å snakke om hvor håpløst alt var. Så enige vi var!

Problemet var jo at problemfokuset fikk meg jo ikke et steg videre. Tvert imot. Jeg sauset meg enda mer inn i alle problemene. Jeg gikk enda mer inn i offerrollen.

Fra problemorientert til løsningsorientert

Løsningen ble å finne mine evner, talenter og ressurser som jeg kunne bruke til å løse egne utfordringer.

Jeg skal være ærlig med deg. Det har vært en krevende prosess. Kanskje den mest krevende jobben jeg har gjort. Jeg har jobbet med meg selv. Hver dag. I flere år.

Jeg vil gjerne gi videre til deg de kraftfulle teknikkene jeg har brukt som endret mitt liv. Teknikkene som var så kraftfulle at jeg ønsket å ta en utdanning for å lære dette grundig, og hjelpe andre til å endre sitt liv.

Jeg ble etterhvert bevisst på at jeg snakket veldig negativt til meg selv. Jeg ville alldri vært min egen bestevenninne. Ville du hatt en venninnne som sa til deg: «Du er en dårlig mor», «du er fet og lat» «det er ingen som vil være sammen med deg så dum som du er», «jeg kan ikke forstå hvordan mannen din orker å leve med deg» .Neppe. Har du tenkt over hvordan du snakker til deg selv? Har du lyttet til den negative stemmen inni deg?

Den gode nyheten er at det kan endres! Og du kan begynne akkurat nå!

TEKNIKK 1: Hva er du takknemlig for?

Denne første uken skal vi starte med å utforske hva du er takknemlig for i livet ditt, slik at du kan:

  • Kjenne de gode følelsene i kroppen din
  • Bli klarere på hva du vil fokusere energien din på. Det kommer til å være nytt og annerledes i starten, men bare forsett.

Du skal skrive ned hva du er takknemlig for. Lag takknemlighetslisten din så lang som du vil, jo lenger jo bedre. Du skal imidlertid skrive ned minst en ting du er takknemlig for på hver av hovedområdene i livet ditt. 
Hovedområdene kan være:

  1. Familien
  2. Jobb og økonomi
  3. Relasjoner (venner, slekt)
  4. Hobby
  5. Fysisk helse  
  6. Mental helse

Skriv ned små og store ting. Det kan være jobben din, barna dine, mannen din, at det er sol ute, at du er frisk, at du har varmt vann når du dusjer, at det snart er sommer….

Det er lett å være takknemlig når du har det bra, men det kan by på utfordringer når livet er mer krevende. Det er spesielt da det er så viktig å gjøre denne øvelsen. Når du skal finne ting i livet å være takknemlig for, tvinger det til til å stoppe opp. Du må ta en pause i hverdagen din, se deg om og reflektere over de tingene som du setter pris på.

Jeg vet ikke med deg, men jeg går i alle fall mye på autopilot. Og da glemmer vi jo å se etter tingene i livet som er bra for oss. Samtidig som vi glemmer å gjøre noe med de tingene som ikke er bra. For de «bare er sånn». Det tror jeg er helt feil, jeg tror på mennesket og våre iboende ressurser, som gjør at vi kan gjøre noe med alt. Og det skal vi komme mer tilbake til de neste ukene.

Fokuset nå denne uken er å skrive ned det du er takknemlig for på hvert område i livet ditt. Deretter vil jeg at du skal skrive ned hvorfor du er takknemlig for det. Grunnen til at du skal konkretisere hvorfor du er takknemlig er fordi det hjelper deg med å få en større bevissthet på det du er takknemlig for og det får frem de gode følelsene.

Noen eksempler:

  • Jeg er takknemlig for at jeg har to nydelige, flotte døtre. De gir meg kjærlighet og glede.
  • Jeg er takknemlig for at jeg har en snill og god mat, han gir meg kjærlighet og trygghet.
  • Jeg er takknemlig for at jeg skriver ned hva jeg er takknemlig for hver dag. Det gir meg positivitet og glede i livet.
  • Jeg er takknemlig for at jeg trener hver uke, det gir meg energi og overskudd.

Nå er det din tur! Hver dag denne uken, skriv ned hva du er takknemlig for og hvorfor!

Del i kommentarfeltet en ting du er takknemlig for i dag! Når du deler opplevelsen blir den enda større. Og du er med på å heve bevisstheten til de andre som leser!

Gleder meg til å høre fra deg!

Neste uke går jeg nærmere inn på hvordan du kan snu tankene dine!

Inntil da, ha en god uke!

Er du forelder til barn med ADHD?

Hver uke publiserer jeg en ny artikkel om ADHD og hvordan vi foreldre kan forstå og støtte barna våre best mulig. Og ikke minst, hvordan vi tar vare på oss selv i en krevende hverdag. 

Klikk på knappen under, så sender jeg artiklene gratis til din e-post hver søndag.

JA, SEND MEG ARTIKLER
Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.