Utslitt ADHD-mamma? 4 tips for å få ro og energi en krevende hverdag

Sliter med å bevare roen når sinneutbruddet kommer nok en gang hos barnet ditt? Du har hørt hundre ganger at det er viktig å være rolig og avbalansert, men du har faktisk ikke tålmodighet som en engel!

Noen ganger føler jeg at det er det som er forventet av meg! Det er ikke annet å forvente at stresset tar overhånd i de konfliktene vi står i til hverdags. For en tid tilbake, snakket jeg med en mamma til en gutt med autisme og ADHD, hun sa til meg:

"Jeg har store stressreaksjoner, men det går greit med meg. Noe annet er ikke et alternativ"
Mamma til gutt med ADHD og autisme​

Utfordringen som denne mammaen hadde, var at hun ikke tillot seg å kjenne på at hun er sliten. Det er ikke noe alternativ å vedkjenne seg stresset.

For et par år siden var jeg der. Jeg kunne ikke innse at jeg var sliten, barna mine var jo avhengig av meg! Hva ville skje hvis jeg ble syk? Jeg kjenner deg ikke, men jeg er ganske sikker på at du også kjenner deg igjen. Hvorfor? Fordi det er så mange av oss som har det på samme måte, og alle tror vi at vi er alene! 

Følelseskaos

Som ADHD-mamma kjemper du på flere fronter; fra å håndtere andre personers manglende forståelse av ditt barn, til å oppfylle egne forventninger til en foreldrerolle som skiller seg fra en "vanlig" foreldrerolle, til ​en evig kamp med helsevesen og skole, for ikke glemme egne vanskelige og forbudte følelser. Du er dødssliten av å alltid måtte tenke på hva du skal gjøre, du er sliten av å alltid måtte være i forkant og ha bakvakt 24/7. 

Du er sliten av alle misforståelsene, alle krisene etter skoletid, søskenkrangling, store frustrasjoner, sinneutbrudd eller depresjoner. Du er sliten etter helgen og ferien, for da kreves det så mye mer struktur og tilrettelegging. Du er sliten av å alltid være mamma og arbeidstaker, og sjelden eller aldri være ektefelle, venninne eller deg selv (Hvem er JEG?)! Du kunne ønske du kunne gå ut og ha det gøy - og SLAPPE AV med god samvittighet! Du er sliten av å klandre deg selv! Og du er så innmari bekymret for fremtiden. Vil han klare seg, vil han få en ok jobb, få en kjæreste og barn? Du er så sliten, men du kan ikke være det, for det er en som trenger deg! Hjertet ditt. Ditt alt. 

Det er et kaos av følelser. Du står alene med tankene og følelsene. En bunnløs tomhet og fortvilelse. Det er ingen som forstår, det er ingen som kan forstå. Du føler deg så ensom med maktesløsheten og de destruktive tankene. Du skammer deg over dine egne tanker og følelser, fordi de noen ganger er slemme!

4 tips til mer overskudd i en krevende hverdag

Dette kaos av tanker og følelser er noen av alle de ADHD-mammaene jeg har møtt sine beskrivelser av hvordan de har det. Kjente du deg igjen? Så bra, for da ser du at du ikke er alene. Det er mange av oss! Det er mange som har det som deg!! Er det rart at du er utslitt? Hvis du bare kjenner deg igjen av noe av dette, er det da rart at du ikke ANER hva du skal gjøre, og at du hverken ser ut eller inn?!

Er det rart at det er en overvekt av mammaer til barn med spesielle behov som har dårligere psykisk helse, større sykefravær, uføretrygdet og oftere reduserte stillinger? Forskning viser faktisk ganske bekymringsverdige tilstander for de som har barn med funksjonsnedsettelse, og særlig oss mammaer. 

Det går an å gjøre noen grep for å ta vare på seg selv i en krevende hverdag, men det går ikke av seg selv. Du må gjøre en innsats og du må tillate at det tar tid.  Jeg er stolt når jeg ser meg tilbake og ser hvor jeg er i dag, i forhold til der jeg var for tre år siden, og bare et år siden! Nå er det din tur. Gjør jobben. Start i dag.

 Jeg gir deg 4 sentrale tips som hjelper deg til å bevare roen i kampens hete. I en setning kalles det å ta vare på deg selv. 

1. Tenk på deg selv

Det første jeg vil at du skal gjøre, er å begynne å tenke på deg selv. Skal dette gå, og skal du og din familie ha et liv som er BRA, så trenger du begynne å tenke på deg selv! Når jeg sier det, er det ikke for å legge enda en byrde i fanget ditt. For jeg hører deg allerede. "Jeg har ikke tid til å tenke på meg selv", "jeg orker ikke". Og kanskje vet du heller ikke hvordan.

Jeg vil stille deg et spørsmål: Hva skjer hvis du blir syk? ​Det er en stor sannsynlighet for at det første du tenker er hva du skal gjøre med barnet ditt. For han trenger deg jo! Så selv mår du er syk, klarer du ikke å ta vare på deg selv. Men hva vil skje da? Når du går lenger og lenger tid uten at du tar vare på deg selv? Jo, da blir du til slutt så sliten at du møter  veggen og får en depresjon. Jeg har vært der. Jeg har kjent det på kroppen. Jeg har ligget på sofaen og snufset og grått og kjent på offerrollen. Jeg kjenner følelsen. Og jeg ser nå at da var jeg i hvertfall ikke noen god mor!  

Derfor vil jeg invitere deg til å bruke litt tid til å gå inn i deg selv. Tørre å kjenne på følelsene. ​Øv deg på å godta at du også er viktig. Når du har gjort, det, vil jeg at du skal gjøre deg selv synlig for deg selv og familien din!

2. Bli synlig i kalenderen

Som så mange andre ADHD-familier ble jeg etterhvert god på struktur og planer, men jeg var jo aldri i planen! Det viktigste jeg har gjort for meg selv er rett og slett å gjøre meg selv synlig i familiens kalender! Jeg satt av tid til meg selv hvor jeg var frakoblet alle "må" og "bør". Telefonen var på flymodus da jeg hadde en date med meg selv og jeg hadde avtale med mannen om å ta "bakvakten". Hvis det skulle være noe, visste jeg at han tok hånd om det. Og som regel er det jo ikke noe, men det er jo disse tankene våre da.... 

Det neste jeg vil du skal gjøre, er å finne ut hva du ønsker å gjøre i alene tiden din. 

3. Hva gir deg energi

I daten med deg selv, må du gjøre noe som er godt for deg og som gir deg energi. Jeg fant et helt herlig yogasenter, med fantastiske nydelige lokaler og en yogaform som passet meg perfekt. Det er ikke til å legge skjul på at jeg var noe anspent i starten og tankene var absolutt ikke "her og nå" og på "pusten som en bølge igjennom kroppen". Men gi deg selv lov til å erkjenne at det tar tid. Hjernen din er antakelig så vant til å være på "alerten" at den trenger tid til å venne seg til dette nye du nå ber den om å gjøre.

Etter en stund slappet jeg sånn av at jeg var helt salig da klassen var over. Og vet du; da jeg kom hjem, hadde jeg et lite lager med overskudd, så jeg klarte å stå i kveldsfrustrasjonen uten å bli irritert. Og jeg klarte å si til mannen at " slapp av, dette tar jeg". Og da ble jo han fornøyd også! Du må finne hva som gir deg energi og overskudd.

4. grunnmuren: søvn, kosthold & trening

Det er imidlertid tre forutsetninger som bør være tilstede for å kunne klare å venne hjernen til å slappe av. Søvn. Mat som er gjør kroppen din godt. Trening. Dette er grunnmuren. Her hører jeg også protestene. "Trene. Ha, ha. Når skal jeg få tid til det liksom". Men du trenger ikke å bruke 1,5 time på et treningssenter tre ganger i uka, eller være ute på joggetur annenhver dag for å få effekt av treningen. Det er ikke meningen å komme med en tommelfinger her, jeg er den første til å si at det ikke er lett. Bare det å klare å få nok søvn og GOD søvn er jo vanskelig! Men det er mulig.

Hvis du prioriterer bort søvn, sunt kosthold og trening, vil du alltid være sliten uansett hvor mange andre gode ting du prøver å implementere for deg selv. Det som kanskje er mest krevende, er at du må venne hjernen til en ny måte å tenke på. Den gode nyheten er at hjernen er utrolig tilpasningsdyktig, så hvis du trener den, gjør den akkurat det den får beskjed om å gjøre! For meg har dette blitt en vane. Og jeg som alltid har vært stresset, er nå ofte rolig, og best av alt; jeg kjenner når stresset kommer, og vet hva jeg skal gjøre med det.

Ved å ta vare på deg selv, vil du ikke bare få det bedre selv, men barna dine vil få det bedre. De fortener en mamma med overskudd og energi, de fortjener en mamma som smiler og ler! DU fortjener å være DEG, og ikke bare mamma. Du fortjener å smile og le hjertelig! Du fortjener å drømme. Du fortjener å glede deg og ha noe å se frem til. Du fortjener å ha overskudd til å være en god mamma, som jeg VET at du er!

Er du forelder til barn med ADHD?

Hver uke publiserer jeg en ny artikkel om ADHD og hvordan vi foreldre kan forstå og støtte barna våre best mulig. Og ikke minst, hvordan vi tar vare på oss selv i en krevende hverdag. 

Klikk på knappen under, så sender jeg artiklene gratis til din e-post hver søndag.

JA, SEND MEG ARTIKLER
Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.